Het Italiaanse sportwagenmerk ATS, dat tijdens de International Amsterdam Motor Show 2019 voor het eerst zijn GT-sportwagen op Nederlands grondgebied toont, werkt al aan een veel potentere versie. Het bedrijf heeft een prototype gebouwd dat liefst 1200 pk sterk is.


Het hogere vermogen wordt gehaald uit een aangepaste aandrijflijn van de GT. Door onder andere de cilinderinhoud te vergroten, het motormanagement te herschrijven en een extra turbo erop te schroeven, stijgt het vermogen van 750 pk tot 1200 pk, zo stelt een van de betrokkenen. In de basis is het blok gelijk aan de krachtbron uit de GT. In het eerste productiemodel van het gereïncarneerde ATS hangt een 3,8 liter V8-motor van McLaren. De geblazen V8 is voor de GT al door software-updates opgevoerd van 650 tot 750 pk. Door verdere technische aanpassingen zoals het vergroten van de cilinderinhoud tot 4,1 liter komt ATS tot zo’n 1200 pk.


Totaal anders

De aandrijflijn komt niet voor de GT beschikbaar, stelt de betrokkene. “We werken al aan de volgende sportwagen. Dat wordt iets totaal anders”, zegt hij. Meer details geeft hij nog niet prijs. De autobouwer moet eerst de huidige GT verkopen. Van de sportcoupé zijn nog meerdere exemplaren beschikbaar, al schijnt er voor elk te bouwen exemplaar al een liefhebber te zijn. Dan hebben we het over slechts twaalf auto’s, want zo weinig worden er van de sportcoupé gemaakt. Het productievolume is niet willekeurig gekozen. Het staat gelijk aan het aantal sportwagens dat in de jaren zestig door het toenmalige ATS is vervaardigd.


Tweedehands

De nieuwste auto van ATS is geen volledig nieuwe creatie. De Italiaanse sportwagenfabrikant gebruikt een 650S van McLaren. Onder andere de carbon fibre tube, aandrijflijn en de voorste crashstructuur zijn een-op-een van de McLaren overgenomen. Niet zonder reden. De architectuur is erg kostbaar om te vervaardigen en te ontwikkelen. ATS kan nu voortborduren op de crashtests en homologatie van de Britse sportwagen. Wie een ATS GT wenst, dient ook een McLaren 650S aan te leveren. In Italië wordt de auto volledig getransformeerd in de GT. Ondanks de grondige verbouwing blijft de registratie op de 650S actief en kan de GT na de behandeling zo weer de weg op.

Geen twee dezelfde

Op de International Amsterdam Motor Show staat de allereerste GT. Hij is in handen van een Duitse liefhebber. Er zal er geen tweede van komen, want ATS zorgt ervoor dat alle twaalf te bouwen GT’s nooit identiek zullen zijn.