Hoewel de nieuwe generatie Aston Martin Vantage er op de foto’s al appetijtelijk uitziet, in het echt is de tweezits sportcoupé nog mooier. Designbaas Marek Reichmann en kornuiten hebben een puike prestatie geleverd.

Aston Martin VantageAston Martin Vantage


Is de nieuwe Vantage heel herkenbaar? Ja, bekijk hem en profil en je ziet direct de vloeiende tijdloze carrosserielijn die zo kenmerkend voor de bestaande Vantage is. De lange motorkap, het leefcompartiment met de zitpositie tegen de aangedreven achteras en de schuin aflopende achterzijde. Maar de Vantage doet aan nog een model denken en dat is de DB10 uit de James Bond-film Spectre. Aston Martin heeft altijd ontkent dat die in een oplage van 10 stuks vervaardigde DB10 een voorbode was, maar de door een twintiger getekende dienstauto van geheim agent 007 werd door de clientèle en designafdeling van Aston Martin dermate positief ontvangen, dat Reichmann besloot de DB10 als basis te nemen.

Aluminium architectuur

In vergelijking met de bestaande Vantage is de nieuweling acht centimeter langer (totaal 4,47 meter) en zeven centimeter breder (1,94 meter). Hij deelt zijn technische basis met die van de DB11, al is de Vantage dik 28 cm korter dan de 2+2 GT. Dat betekent een aluminium architectuur. Aston Martin claimt dat 70% van de componenten van het platform specifiek voor de Vantage zijn vervaardigd. Voor de aandrijving zorgt bij de marktintroductie een V8-krachtbron met twee turbo’s. Het aluminium blok dat van Mercedes-AMG (uit de C63 S) wordt betrokken, is goed voor een vermogen van 510 pk en genereert een koppel van 685 Nm. Mede door de twee turbo’s snelt de sportcoupé –de Roadster volgt in 2019- in 3,7 tellen van stilstand naar 100 km/h. De topsnelheid bedraagt 312 km/h.

Aston Martin VantageAston Martin Vantage


Versnellingspook

De Vantage is onveranderd een tweezitter. Hij biedt meer bewegingsvrijheid binnenin (ook voor personen rond 2,00 meter) en de inzittenden kunnen meer bagage achterin meenemen. Een dashboardkastje ontbreekt nog altijd. Dat de Vantage geen ingekorte DB11 is, blijkt uit de designstijl van de nieuweling. Zowel vanbinnen als vanbuiten hebben de twee modellen een eigen uitstraling en stijl. De Engelsen introduceren de nieuwe Vantage met een automatische transmissie, waarbij de knoppen (P, R, N, D) in de middenconsole zijn te vinden. Achter het stuurwiel zijn schakelpeddels gemonteerd. Ze zijn langer dan die in de DB11 en worden door de fabrikant zelfs “race-like” genoemd De uitvoering met de handgeschakelde zevenbak krijgt zijn pook in de middentunnel, waarvoor de bekerhouder moet wijken. Net als in de DB11 bedien je het infotainmentsysteem middels een controller tussen de voorstoelen. Het stuurwiel is smaller maar dikker om het stuurgevoel te verbeteren.

Tweede kwartaal

Aston Martin trekt nu het doek van de Vantage als Coupé met 4.0 V8-biturbomotor. Andere versies volgen al op relatief korte termijn, zoals de Roadster en de V6-uitvoering. De levering van de eerste exemplaren start in het tweede kwartaal van 2018. In het eerste volledige verkoopjaar hoopt het merk 3.000 exemplaren te kunnen verkopen. De Nederlandse prijs is nog niet bekend.