Een heuglijk moment in de Ford-fabriek te Keulen: bij Aston Martin verlaat de allereerste 5,2 liter V12-motor binnenkort de fabriek. Vanwege de geboorte van het nieuwe dubbel geblazen motorblok kwam Aston Martins CEO Andy Palmer het eerste exemplaar ‘aftekenen’.

Ford bouwt onveranderd de V12-motor voor Aston Martin. Sinds de start, aan het begin van dit millennium, heeft de voormalige Aston Martin-eigenaar al 40.000 twaalfcilinders voor de Engelse sportwagenbouwer gefabriceerd.

_DSC6133_DSC6133


Handtekening

Met de bouw van de eerste V12 biturbo-motor begint voor Aston Martin een nieuw hoofdstuk. Tijdens de plechtigheid rondom de geboorte van het blok toonde Andy Palmer de verschillen met de vorige generatie V12 aan. Hij pakte drie onderdelen en zei: “Dit zijn de componenten die zijn overgenomen. Voor de rest is de krachtbron compleet nieuw.” Palmer zette in Keulen zijn handtekening op het allereerste blok, dat vervolgens tentoon wordt gesteld op het hoofdkwartier in het Engelse Gaydon.

"De voormalige Aston Martin-eigenaar heeft al 40.000 twaalfcilinders voor de Engelse sportwagenbouwer gefabriceerd"

Startpunt

De motor kenmerkt zich in vergelijking tot zijn voorganger door een lager slagvolume, een turbo, cilinderuitschakeling en hogere motoroutput. De krachtbron van 5,2 liter levert 600 pk, maar dat is volgens de technici slechts het startpunt.

_DSC5468_DSC5468


De techneuten van Aston Martin hebben ruim vier jaar aan de krachtbron gewerkt. In november 2012 was het eerste conceptmodel klaar, waarna in oktober 2013 het eerste prototype volgde. Op 20 juni verliet het eerste productie-exemplaar de lijn.

LEES OOK: EERSTE TESTNOTITIES ASTON MARTIN DB11

15 twaalfcilinders

Dagelijks bouwt Ford rond de 19 V8- en V12-motoren voor Aston Martin, waarvan 15 twaalfcilinders. De handmatige bouw van zowel een V8- als een V12-blok kost anderhalve shift, waaraan dan 30 personen hebben gewerkt. Anders dan bij AMG van Mercedes wordt een Aston Martin-motor door verschillende medewerkers gebouwd. Er is gekeken naar het ‘one man, one engine’-principe, maar uiteindelijk door efficiëntie van de fabriek afgeschoten.

_DSC5010_DSC5010


Ford-productie

Aston Martin laat de in eigen beheer ontwikkelde V12-motor onveranderd door Ford in Keulen bouwen. Er is gekeken naar alternatieve productielocaties, maar dat vergde grotere investeringen dan het aanpassen van de Ford-faciliteit.

Huidige V12

De DB11 is het eerste model waar de nieuwe V12-motor in komt te liggen. Daarna zal de krachtbron gemonteerd worden in de opvolgers van de Vanquish en Rapide, terwijl ook de DBX-crossover over het blok zal beschikken. De huidige atmosferische V12-motor met een slagvolume van 5,9 liter blijft nog enkele jaren in productie voor de bestaande V12 Vantage S, Rapide S en Vanquish.