Aston Martin Rapide E eindelijk werkelijkheid
Al in 2015 presenteerde Aston Martin een conceptmodel van een elektrische Rapide. Dat model kreeg de naam RapidE Concept. Nu presenteert het Britse automerk eindelijk de productieversie: de Rapide E. Hij debuteert op de Shanghai International Auto Show 2019 en wordt in een oplage van 155 exemplaren gebouwd.
Williams Advanced Engineering
De Rapide E is in samenwerking met Williams Advanced Engineering (WAE) ontwikkeld. De productie vindt plaats in de nieuwe St Athan productiefaciliteit waar in de toekomst ook de elektrische modellen van luxemerk Lagonda van de band rollen. St Athan wordt door Aston Martin als Home of Electrification bestempeld.
Lithium-ion accupakket
Aston Martin rust de Rapide E uit met een lithium-ion accupakket met een capaciteit van 65 kWh. Het accupakket bestaat uit 5.600 lithium-ion cellen. Aston Martin brengt de accu onder op de locaties waar de originele 6,0-liter V12, transmissie en brandstoftank waren ondergebracht. Op papier moet de Rapide E ongeveer 360 kilometer ver kunnen komen (WLTP). De stekkeringang zit achter het tankklepje.
Achterwielaandrijver
De Rapide E is een achterwielaandrijver met sperdifferentieel. Op de achteras monteert het merk twee elektromotoren met een systeemvermogen van 610 pk en 950 Nm. Daarmee haalt de Aston Martin Rapide E een topsnelheid van 250 km/h. De 0-96-sprint legt de elektrische limousine in minder dan vier seconden af. Aston Martin geeft de aandrijflijn drie rijmodi: GT, Sport en Sport +.
Betere aerodynamica
Bijzonder aan de Rapide E zijn de aerodynamisch lichtmetalen wielen met Pirelli P-Zero-banden en de andere bumpers. Ten opzichte van de Rapide met V12 heeft de Rapide E een 8 procent betere aerodynamica. In het interieur vinden we een 10-inch digitaal display. Dit scherm vervangt de analoge meters. De Rapide E is per direct te bestellen, maar de prijs wordt alleen aan kopers gecommuniceerd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!