Al in 2015 presenteerde Aston Martin een conceptmodel van een elektrische Rapide. Dat model kreeg de naam RapidE Concept. Nu presenteert het Britse automerk eindelijk de productieversie: de Rapide E. Hij debuteert op de Shanghai International Auto Show 2019 en wordt in een oplage van 155 exemplaren gebouwd.

Williams Advanced Engineering

De Rapide E is in samenwerking met Williams Advanced Engineering (WAE) ontwikkeld. De productie vindt plaats in de nieuwe St Athan productiefaciliteit waar in de toekomst ook de elektrische modellen van luxemerk Lagonda van de band rollen. St Athan wordt door Aston Martin als Home of Electrification bestempeld.

Lithium-ion accupakket

Aston Martin rust de Rapide E uit met een lithium-ion accupakket met een capaciteit van 65 kWh. Het accupakket bestaat uit 5.600 lithium-ion cellen. Aston Martin brengt de accu onder op de locaties waar de originele 6,0-liter V12, transmissie en brandstoftank waren ondergebracht. Op papier moet de Rapide E ongeveer 360 kilometer ver kunnen komen (WLTP). De stekkeringang zit achter het tankklepje.

Achterwielaandrijver

De Rapide E is een achterwielaandrijver met sperdifferentieel. Op de achteras monteert het merk twee elektromotoren met een systeemvermogen van 610 pk en 950 Nm. Daarmee haalt de Aston Martin Rapide E een topsnelheid van 250 km/h. De 0-96-sprint legt de elektrische limousine in minder dan vier seconden af. Aston Martin geeft de aandrijflijn drie rijmodi: GT, Sport en Sport +.

Betere aerodynamica

Bijzonder aan de Rapide E zijn de aerodynamisch lichtmetalen wielen met Pirelli P-Zero-banden en de andere bumpers. Ten opzichte van de Rapide met V12 heeft de Rapide E een 8 procent betere aerodynamica. In het interieur vinden we een 10-inch digitaal display. Dit scherm vervangt de analoge meters. De Rapide E is per direct te bestellen, maar de prijs wordt alleen aan kopers gecommuniceerd.