Saudisch bedrijf houdt Aston Martin in leven
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F06%2FQ-by-Aston-Martin-Vantage-Roadster-A301.jpg)
En weer is er een financiële injectie voor Aston Martin aanstaande. Volgens de zakenkrant Financial Times heeft de Engelse sportwagenbouwer een overeenkomst van meer dan 500 miljoen pond gesloten met een vermogensfonds uit Saoedi-Arabië.
De organisatie zou een belangrijke aandeelhouder binnen het concern worden, zo stelt de Financial Times. De krant schrijft dat “het voorstel ertoe zal leiden dat het Saudi’s Public Investment Fund (PIF) tot 200 miljoen pond investeert voor een aandeel van bijna 20%. PIF krijgt een zetel in het bestuur van Aston Martin”. De Financial Times baseert zijn verhaal op twee personen. De geplande financiering omvat ook een claimemissie van ten minste 300 miljoen pond en zou aanzienlijk hoger kunnen zijn, aldus het rapport.
Belangen in meerdere autofabrikanten
PIF toont al geruime tijd interesse in de auto-industrie. Het investeringsfonds heeft reeds belangen in autofabrikant Lucid en de supercargroep McLaren. Nu wil het Aston Martin aan zijn portfolio toevoegen, aldus de Financial Times. Momenteel kent het Engelse merk verschillende investeerders, inclusief de Canadese miljardair Lawrence Stroll, F1-hotshot Toto Wolf en Daimler.
Aston Martin werd in 2020 voor de zoveelste keer voor de poorten van de hel weggesleept, nadat het wederom in financiële nood verkeerde. Het bedrijf was toen in handen van een investeringsmaatschappij dat de fabrikant van een andere investeerdersgroep overnam, waaraan het Ford-concern de Engelse autobouwer in 2007 had verkocht.
Toekomstplannen Aston Martin
De huidige problematiek komt voort uit de coronacrisis, die Aston Martin noodzaakte om de fabriek enkele malen voor een langere tijd te sluiten. De afzet stortte ineen terwijl de investeringen doorliepen. Het huidige management bepaalde dat de sportwagens Vantage, DB11 en DBS rond 2026 zouden worden vervangen door elektrische modellen, terwijl voor de sportwagens een lijn met middenmotor-modellen Valhalla en Vanquish komt.
De Aston Martin DBX zou overgaan op een elektro-aandrijflijn. Van laatstgenoemde type had het management hoge verwachtingen. De SUV zou tezamen met twee derivaten de productie van Aston Martin moeten opvoeren tot 14.000 stuks, waarvan de combinatie Vantage, DB11 en DBS de helft zou opeisen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Aston Martin DBS met vervroegd pensioen als 770 pk sterke Ultimate
-
Waarom Aston Martin Rapide Brits en Oostenrijks is | Sjoerds Weetjes 327
-
Waarom deze nieuwe Aston Martin maar 228 pk heeft
-
Deze occasion wil je: Aston Martin Rapide, ‘een superster’
-
Dit zijn de 5 duurste auto’s op Nederlands kenteken
-
Autovisie Fotoreportage | Sardinië met Aston Martin DBX707
-
Alonso vanaf 2023 de nieuwe man bij Aston Martin
-
Bugatti wordt meer dan alleen een automerk
-
Tesla liegt klanten voor: ‘Video zelfrijdende auto in scène gezet’
-
Tesla-topman Musk denkt dat grootste rivaal uit China zal komen
-
Dit kost de Lucid Air Grand Touring in Nederland, goedkoper dan Tesla Model S?
-
Occasions: 3 tweedehands auto’s waarmee je een caravan kan trekken voor maximaal 10.000 euro