Aston Martin gaat diep door het stof en wordt beschuldigd van ‘Astongate’
Afgelopen week verscheen er weer een onderzoek naar de CO2-uitstoot van elektrische auto’s. Hierin werd betoogd dat elektrische auto’s pas na bijna 80.000 kilometer schoner zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor. Maar daar zat een flink luchtje aan.
Al jaren is er discussie over de de CO2-uitstoot van elektrische auto’s. Hoewel de modellen niets uitstoten op de weg, kost het produceren van de accu enorm veel energie en grondstoffen. Daarnaast is de elektriciteit waarop die auto’s rijden wordt nog lang niet ‘groen’. Onlangs publiceerde Polestar, het zustermerk van Volvo, nog een groot onderzoek waarin het aantoont dat de elektrische Polestar 2 pas na 50.000 kilometer (wanneer een auto enkel op groene energie rijdt) schoner is dan een Volvo XC40. Bijzonder, omdat Polestar zelf juist baat lijkt te hebben bij een positievere uitslag.
Onafhankelijk
Deze week werd er een vergelijkbaar ‘onafhankelijk’ onderzoek gepubliceerd door Clarendon Communications. In het rapport – waar het onderzoek van Polestar ook wordt aangehaald – staat dat het produceren van elektrische auto’s 63% meer CO2-uitstoot oplevert dan bij een brandstofauto. Dit zou betekenen dat een EV bijna 80.000 kilometer moet afleggen voordat hij qua CO2-uitstoot een brandstofauto verslaat. Pas vanaf dat moment zou een elektrische auto ‘groener’ zijn dan een exemplaar met verbrandingsmotor.
Toen kwam de Nederlandse Auke Hoekstra om de hoek zetten. Hij is onderzoeker aan de Techinsche Universiteit Eindhoven en heeft inmiddels een flinke reputatie opgebouwd als het gaat om de feiten en fabels rondom EV’s. Hoekstra betoogt op Twitter namelijk dat een elektrische auto na ongeveer 23.000 kilometer al schoner is dan een auto met verbrandingsmotor. De onderzoeker spreekt in zijn tweet van een ‘misleidende brochure’ van het onderzoeksbureau. Hoekstra wuift de feiten over de productie van elektrische auto’s overigens niet weg. Dat vertelde hij eerder al in gesprek met Autovisie. De onderzoeker beaamt dat de productie van een elektrische auto inderdaad vervuilender is dan die van een conventionele auto, maar toont met verschillende onderzoeken aan dat een EV op de weg al snel schoner is.
New 'study' claims it takes 48k miles for electric vehicles to emit less CO2 than gasoline cars.
But it's just a misleading brochure.
Reality is closer 16k miles.UK media including @thetimes where mislead by this carmaker-paid attack on @BorisJohnson's green plans. (thread) pic.twitter.com/ozuhbX8NXU
— AukeHoekstra (@AukeHoekstra) November 27, 2020
Aston Martin
Oké, diverse experts met allerlei expertises – waarvan sommige baat hebben bij verschillende uitslagen – delen niet dezelfde mening of voeren op een andere manier onderzoek. Dat zien we vaker rondom dit onderwerp, waar veel factoren een enorme invloed hebben op cijfers en conclusies. Toch is er in het geval van het recente onderzoek door Clarendon Communications meer aan de hand. Want als je weet door wie het onderzoek is gedaan, kun je er sterke twijfels bij trekken.
Het werd uitgevoerd in opdracht van Aston Martin, Honda, Bosch en McLaren. De bedrijven spraken van ‘onafhankelijk onderzoek’, maar daar bleek – na onderzoek van persbureau Reuters – al snel niets van waar. Clarendon Communications is nog maar net opgericht en heeft blijkbaar geen personeel in dienst, op één directeur na: Rebecca Stephens. Dat is de echtgenote van de communicatiedirecteur van Aston Martin te zijn. Inmiddels heeft het Engelse merk al toegegeven dat het heeft bijgedragen aan het rapport.
Heet hangijzer
Desondanks werd het onderzoek direct opgepakt en gekopieerd door grote Engelse kranten, waardoor het veel media-aandacht kreeg. Toch kreeg men ook al heel snel lucht van de banden tussen het ‘onderzoeksbureau’ en Aston Martin. Het leverde hen deze week zelfs de naam ‘Astongate’ op. Dat klinkt mogelijk wat extreem, maar de elektrische auto is in het Verenigd Koninkrijk momenteel een heet hangijzer. De regering heeft daar immers net aangekondigd dat het vanaf 2030 verbrandingsmotoren gaat verbannen. En dat komt Aston Martin en McLaren natuurlijk niet zo goed uit. Het ‘onafhankelijke onderzoek’ van Clarendon Communications lijkt dus eigenlijk op een slinkse lobby om de EV te schaden.
Heb je ondanks alle commotie toch wel interesse in een elektrische auto? Bekijk hier de vijf redenen waarom je (niet) een elektrische auto moet kopen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!