Aston Martin deponeert naam Valekai
Aston Martin heeft recent de naam Varekai vastgelegd. De aanduiding kan voor een nieuw productiemodel gebruikt gaan worden.
Met uitzondering van de DB11 gebruikt Aston Martin typenamen die beginnen met de letter V. Aan de basis van het leveringsprogramma staat de Vantage, het topmodel heet Vanquish en volgend jaar verschijnt de hypercar van de Engelse autobouwer onder de naam Valkery. Varekai past dus in dat rijtje. In dat opzicht past Valekai perfect in de naamstrategie.
LEES OOK: Aston Martin ontwikkelt en bouwt zescilindermotor zelf
Familie-uitbreiding
Voor welk model heeft Aston Martin een nieuwe naam nodig? Komend jaar breidt de fabrikant het leveringsprogramma voor het eerst sinds lange tijd weer uit. Dan komt er een SUV in het gamma. Later verschijnt nog een additioneel model, voorzien van een middenmotor. De nu geregistreerde naam Varekai zou juist op dat type heel goed passen, aangezien de naam op Valkery lijkt en beide middenmotorsportwagens zijn. De nieuwe sportwagen moet rond 2021 op de markt komen.
Middenmotor
Aston Martin zit middenin een compleet productoffensief. Twee jaar terug lanceerde het merk de DB11 met V12-motor in coupévorm. Daarna verscheen de DB11 als Volante en kwam een V8-versie beschikbaar. Daarna lanceerde de fabrikant de Vantage, waarvan de levering binnenkort start. Later dit jaar verschijnt de nieuwe Vanquish. Voor 2019 staat de SUV op de agenda, waarna Aston Martin een sportwagen met middenmotor wil introduceren. Daarnaast blaast het merk Lagonda nieuw leven in. Onder het label positioneert de autofabrikant elektrische saloons.
Investering
Om alle modellen te kunnen bouwen lag er een grote druk op de schouders van de ontwikkelingsafdeling. Het bedrijf moest de DB11, Vantage en Vanquish tot een succes brengen, om de ontwikkeling van de andere types niet alleen te rechtvaardigen, ook te bekostigen. De DB11 zorgt in ieder geval voor een enorme productiestijging en positieve geldstroom. De Vantage is op voorhand goed ontvangen.
Wales
Aston Martin heeft in zijn fabriek te Gaydon een productiecapaciteit van 7.000 auto’s. Met de SUV in het programma en de Lagonda’s onderweg wil het merk groeien tot 14.000 auto’s per jaar. De extra productieplaatsen komen voort uit de opening van een tweede productielocatie, gevestigd in Wales. In 2019 moet de faciliteit operationeel zijn.
Lees ook:
Ook interessant
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe baby-Volvo: Volvo EX30
-
Met deze Google Maps-instelling bespaar je veel benzine
-
Hoe de Alfa Romeo Milano de Italiaanse wet overtreedt
-
‘Tesla gaat twintig procent personeel ontslaan’