Aston Martin DBX 707 is sterkste SUV in segment
Krachtige woorden van Aston Martin om de topversie van de DBX als de krachtigste SUV in zijn segment aan te kondigen, maar de fabrikant komt nu met de bevestiging. De Engelsen persen liefst 157 pk extra uit de 4.0 V8-motor. 157 pk!
Met de vermogenstoename van een ongekende 157 pk haalt Aston Martin nu 707 pk uit de V8-motor. Iets meer dan 100 pk had op dit moment al voldoende geweest, want de krachtigste luxe-SUV zit op dit moment op 650 pk. Ook Lamborghini, momenteel titelhouder met de Urus, werkt echter aan een potentere uitmonstering van zijn SUV. Er is een ‘lichtgewicht’ versie onder de weg en die uitvoering krijgt de beschikking over een gekietelde V8-krachtbron.
Geen limited edition
Om de enorme prestatie van Aston Martins ontwikkelingsteam te benadrukken, neemt de fabrikant het vermogen van de 4.0 V8-motor in de naamgeving van het topmodel op. De uitvoering heet voluit DBX 707. Het is geen gelimiteerde editie, maar een reguliere uitvoering die naast de 550 pk sterke uitvoering op de prijslijst staat.
Topmodel Aston Martin DBX met sterkere V8 laat zich 1 februari zien
Alweer een klein jaar terug onthulde Autovisie de komst van de ‘krachtigste SUV in de DBX-klasse’, waarbij dit medium al direct kon melden dat de techneuten van het Engelse merk het V8-blok in de ontwikkelingskamer hadden staan. Aston Martin heeft nooit overwogen om voor een andere motor dan de 4.0 V8-krachtcentrale te kiezen. Logisch, want waar de V12-krachtbron weliswaar een eigen motor is, was de topman van het merk, de Duitser Tobias Moers, bij zijn vorige werkgever juist nauw betrokken bij de ontwikkeling van AMG’s 4,0-liter V8. Hij kent het potentieel van de aandrijflijn. Toch is de 707-configuratie een creatie van Aston Martin zelf. De heren technici hebben het Duitse motorblok voorzien van grotere turbochargers en een afwijkende kalibratie, zoals het ook voor de Vantage, DB11 en DBX een eigen softwareprogramma heeft geschreven.
0-100 km/h: 3,3 sec.
Aan de achtpitter in de DBX 707 koppelt de fabrikant een negentraps automatische transmissie. Een handbak is niet beschikbaar en komt er ook niet. De Engelsen hebben van de bak met dubbele koppeling onder andere de eindoverbrenging aangepast. De transmissie laat zich vol-automatisch van verzet wisselen, maar desgewenst kan de bestuurder de elektronica overrulen en zelf het schakelmoment bepalen. Voor een supersnelle acceleratie van stilstand naar 100 km/h voorziet de autobouwer in launch control. De sprint 0-100 km/h neemt dan slechts 3,3 tellen in beslag!
40,5 kg lichter remsysteem
De trekkracht van 900 Nm wordt via de vier wielen op de weg overgebracht. De elektronica verdeelt het vermogen over de vier wielen, waarbij er 100% van de trekkracht naar de achteras kan worden gestuurd. Het schoeisel is overigens standaard 22-inch groot. Optioneel zet Aston Martin de DBX 707 op 23-inch wielen. Behalve extra acceleratiekracht is er ook meer stopkracht aanwezig. De Engelsen hebben het remsysteem herzien en monteren nu carbon-keramische schijven. Op de vooras kennen ze een diameter van 420 mm. Op de achteras hebben de schijven een doorsnede van nog altijd 390 mm. De aanwezigheid van het lichtgewicht remsysteem scheelt maar liefst 40,5 kg. Over een remweg rept Aston Martin nog niet.
Op technisch vlak wijkt de DBX 707 ook af ten opzichte van de reguliere DBX door een aangescherpte elektronische besturing (mede door de grotere wielen) en onderstelkarakteristiek. De luchtvering is eveneens opnieuw afgesteld.
Grotere grille en spoiler
Aston Martin kleedt de DBX 707 aan met een krachtiger uitziende koets. De fabrikant geeft aan dat alle aanpassingen zijn voortgekomen uit de technische aanpassingen. Voor de uitstraling van de auto heeft de ontwerpafdeling gekozen voor zwarte details. Maar de grotere grille, de toegenomen luchtroosters voor meer koellucht naar de remmen, spoilerlip op de bovenste achtervleugel en hertekende diffuser zijn allemaal het resultaat van het opzienbarende technische krachtpakket. Binnenin resulteert de montage van de potente 4.0 V8 in sportstoelen, al kun je die zonder financiële tussenkomt laten wisselen voor comfortstoelen.
DBX 707 leverbaar
Aston Martin kondigt de DBX 707 vandaag aan. De bouw van het topmodel start al in maart. De levering heeft vanaf het tweede kwartaal van 2022 plaats. Wat de topversie moet gaan kosten, is nog niet bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Flitspaal betrapt bijzondere bestuurder op snelheidsovertreding
-
De elektrische Lynk & Co 02 maakt de Volvo EX30 overbodig
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Noemt Alpine zijn nieuwste model nou echt een teer zieltje?
-
Elektrisch rijden zonder accu’s! Toyota bezig met waterstofpatronen
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien
-
Waarom je de goedkoopste Chinese elektrische auto niet kunt kopen
-
Tesla Model 3 krijgt nieuwe versie en is goedkoper
-
Prijs tweedehands elektrische auto’s verder gedaald, bijna 6.000 euro goedkoper
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland