Aston Martin Bulldog is al over de helft
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2FBulldog_Jan21_0504copy.jpg)
Gaat de Aston Martin Bulldog dit jaar al zijn langverwachte en tweede recordpoging ondernemen? Misschien, want z’n restaurateurs hebben laten weten dat-ie daar spoedig klaar voor is.
Even een opfrissertje. De Aston Martin Bulldog is een bijzondere hypercar die de Britten eind jaren 70 vervaardigden. Het moest destijds de snelste auto ter wereld worden. De hoekige hypercar met pyramide-achtige vorm had een middenmotor, een 5,3-liter V8 met dubbele turbo om precies te zijn. Die krachtbron was destijds al goed voor 710 pk en moest de Bulldog in staat stellen om – in combinatie met de lage cW-waarde van 0,34 – een snelheid van 237 mph (381 km/h) aan te tikken.
Financiële problemen
Dat lukte destijds niet, want de Bulldog kwam niet verder dan 191 mph (307,4 km/h). Kort na die poging kwam Aston Martin in financiële problemen en werd de hoekige hypercar in de ijskast gezet. De sportwagenbouwer was oorspronkelijk van plan om 25 exemplaren te bouwen, maar dat bleef dus uit.
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F03%2Fautowp.ru_aston_martin_bulldog_concept_10.jpg)
Iedereen vergat het Bulldog-project. De auto kwam in handen van verschillende eigenaren, die zelf ook allerlei modificaties aan de auto uitvoerden. Tot het Britse Classic Motor Cars, een restauratiebedrijf, de auto een tijdje terug op het spoor kwam. Het vroeg de toenmalige eigenaar of het de Bulldog in ere mocht gaan herstellen. Na lange onderhandelingen stemde die persoon uiteindelijk in, waardoor het Britse bedrijf de Bulldog vorig jaar onder handen nam.
Originele staat
Het was van plan om de auto volledig in ere te herstellen, precies zoals-ie uit de fabriek van Aston Martin kwam rollen. Classic Motor Cars gaf vorig jaar rond deze tijd aan dat het project zo’n 18 maanden zou duren. Inmiddels zijn we 12 maanden verder en kan het bedrijf gerust stellen dat de Bulldog over de helft van z’n restauratietijd is.
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2FBulldog_Jan21_0193.jpg)
Concreet betekent dat dat de hele auto is gestript en dat British Motor Cars inmiddels precies weet hoe ze de auto in originele specificatie moeten opbouwen. Dat was een hele kluif, omdat veel originele onderdelen van de auto verloren waren gegaan en er zoals gezegd modificaties waren uitgevoerd. British Motor Cars is inmiddels begonnen met de opbouw van de auto. Hoe lang dat nog gaat duren, durft het bedrijf nog niet te zeggen. Weten ze zich aan de originele planning te houden, dan zou dat betekenen dat de Bulldog aan het eind van deze zomer klaar is.
Wereldtournee
Is dat inderdaad het geval, dan gaan ze de auto klaarmaken voor een tweede recordpoging. Lukt het British Motor Cars om de 237 mph aan te tikken, dan zullen ze de auto meenemen op een heuse wereldtournee. Stay tuned!
Lees ook:
- Safety Car op de baan: zo moet het absoluut niet!
- Aston Martin Vantage F1 Edition is Safety Car voor openbare weg
- De ándere, nieuwe F1 Safety Car: Aston Martin Vantage
- Tweedehands Aston Martin? Dit zijn vijf betaalbare occasions!
Ook interessant
-
Op deze Hyundai moesten we zes jaar wachten
-
Drie nieuwe Ferrari’s onderweg, elektrisch model in 2025
-
Ein-de-lijk: Mercedes-Benz EQS geeft zich helemaal bloot
-
Is Kia Tesla en Volkswagen voorbij? Dit zijn alle details van de EV6
-
Audi kondigt uitbreiding motorengamma Q4 E-tron al aan
-
Goed kijken: Seat trekt kleintjes Ibiza en Arona strak
-
Moderne opvolger van de Peugeot 205 lijkt uitgesloten
-
Tweedehands auto kopen transparanter door nieuwe functie kentekencheck RDW
-
Dit is waarom de Hyundai Ioniq 5 géén retro-auto is
-
En de volgende: Audi Q4 E-tron inclusief Sportback
-
Systeem voor rijlessen en examens op de schop, prijs (niet) omhoog
-
Mitsubishi hoopt toch nog op komst nieuwe Outlander naar Nederland