Aston Martin AM-RB 001 moet 402+ km/h halen
Hij heeft het gewicht van een volledige Aston Martin DB11 aan downforce, maar toch moet de Aston Martin AM-RB 001 een topsnelheid van meer dan 250 mijl per uur, 402 kilometer per uur, halen.
V12
In gesprek met het Australische Motoring, laat designbaas van Aston Martin, Marek Reichman, al de nodige technische gegevens los. Dat hij een atmosferische twaalfcilinder zou krijgen was al bekend, maar Reichman laat nu ook los dat de motor, die zo’n 1000 pk moet gaan produceren, zo’n 9500 toeren mag draaien, voordat de toerenbegrenzer ingrijpt. De cilinders staan dan weliswaar in V-vorm, die V moet volgens Reichman een vrij grote hoek krijgen, zodat het zwaartepunt laag wordt gehouden. Nu hebben de V12’s van Aston Martin een hoek van 60 graden. Samen met Xtrac wordt gewerkt aan de versnellingsbak van de auto. De twee bedrijven werken al vaker samen, maar dan voor de racewagens van Aston Martin Racing.
Design
Volgens Reichman komt de hier afgebeelde auto zo’n 95 procent overeen met het uiteindelijke product. Als de eerste prototypes volgend jaar de weg op gaan zullen die volgens de designbaas dan ook nauwelijks afwijken van de concept car. Wel moeten er nog camera’s geplaatst worden, die als buitenspiegel moeten gaan dienen en ook moet er gekeken worden of de auto voldoende koelcapaciteit heeft. Downforce speelt een heel belangrijke rol in het ontwerp, dat samen met Adrian Newey van Red Bull tot stand is gekomen, maar toch moet de auto een topsnelheid halen van meer dan 402 km/h.
Staal
De AM-RB 001 gaat zo’n 1000 kilogram wegen. Om dat resultaat te behalen wordt er alleen maar gebruik gemaakt van lichtgewicht materialen als koolstofvezel en titanium. Daar bestaat de volledige carrosserie van de ruim 3 miljoen euro kostende hypercar dan ook uit. De wielen zijn gemaakt van koolstofvezel en magnesium en het motorblok is van aluminium met koolstofvezel. Volgens Reichman wordt er dan ook helemaal geen staal gebruikt bij de productie van de auto.
Lees ook:
Ook interessant
-
Importheffingen Chinese EV’s: ‘Als de dood voor vergelding’
-
Vlogger na McLaren-crash tegen gewonde vriend: ‘film mij’
-
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: conclusie na ruim 10.000 kilometer
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
De nieuwe Porsche Cayenne-MPV van Mark Zuckerberg is bizar
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Importheffingen voor Chinese EV’s definitief! Duitsland vreest conflict
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Heiligschennis of niet? Deze RX-7 heeft wel héél bijzondere motor
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Stellantis ontkent fusieplannen en samenwerking met Renault
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420