Geinig proefballonnetje van Ariel. De Britse sportwagenbouwer heeft oude Formule 1-techniek afgestoft en toegepast op de Atom. Het resultaat? Deze Aero-P Atom, die naar de grond gezogen wordt door een stel ventilatoren.

arielariel


We schrijven proefballonnetje, want dat is precies wat de Aero-P Atom is (Aero-P staat voor Aerodynamic Efficiency Requirements & Optimisation Project). Ariel heeft geen productieplannen, maar wilde de 'kleeftechniek' naar eigen zeggen eens uitproberen.

Downforce

De Aero-P Atom is uitgerust met twee ventilatoren die de lucht tussen de weg en de vlakke wagenbodem van de Ariel wegzuigen, waardoor de auto naar beneden wordt getrokken. Het systeem creëert dus downforce, zelfs als de Aero-P Atom stilstaat.

Luchtweerstand

Het studiemodel heeft daardoor geen spoilers nodig. En dat is precies waar het Ariel om te doen was. Spoilers zorgen op een gewone Atom voor wel vijftien procent extra luchtweerstand, wat niet alleen effect heeft op de topsnelheid van de auto, maar ook op het brandstofverbruik.

Het gebruik van ventilatoren om downforce te genereren stamt (uiteraard) uit de autosport. Eerder waren het de Chaparral 2J (1970) en de Brabham BT46B (1978) die ermee experimenteerden in respectievelijk de Amerikaanse Can-Am Series en de Formule 1. Beide wagens werden al na één seizoen verboden.

LEES OOK: MERKNAAM MET GROOT VERLEDEN - ARIEL

De Ariel Aero-P Atom wordt op 14 en 15 september getoond op de Low Carbon Vehicle Show 2016 op de Millbrook Proving Ground. Want er zit een stuk techniek in het sportwagentje wat wel degelijk in productie gaat. De Aero-P Atom heeft een hybride aandrijflijn. Details ervan houdt Ariel nog even onder de pet.

arielariel