Apple gaat toch niet met Hyundai samenwerken
Vorige maand kwam het nieuws naar buiten dat Hyundai en Apple samen zouden werken aan een elektrische auto. Die deal is echter nu alweer van tafel.
“We ontvangen allerlei aanvragen en verzoeken van partijen die samen autonome elektrische voertuigen willen ontwikkelen, maar alles bevindt zich in een vroeg stadium en er zijn nog geen beslissingen gemaakt”, zo zei de Koreaanse autobouwer begin deze week. Daarbij was het erg stellig over de eerder besproken samenwerking met de Amerikaanse tech-gigant. “We zijn niet in gesprek met Apple over de ontwikkeling van een autonoom voertuig.”
Dubbelzinnig
Daar is geen woord Frans bij. De uitspraken zijn redelijk opvallend, omdat de eerste berichtgeving rondom de mogelijke samenwerking ook nogal vaag was. Hyundai kwam in eerste instantie namelijk met drie berichten in korte tijd. Allereerst meldde de Koreaanse fabrikant dat het een van de automakers was waar Apple gesprekken mee voerde. In een volgende verklaring gaf Hyundai aan de enige partij voor Apple te zijn. Kort daarna repte de autobouwer met geen woord over het Amerikaanse techbedrijf. Desalniettemin leek de deal te zijn gesloten. Verschillende media, waaronder Zuid-Koreaanse, stelden dat de samenwerking op 17 februari aanstaande wereldkundig gemaakt zouden worden.
Waarom de gesprekken nu zo resoluut zijn geëindigd en de twee niet meer over een samenwerking praten, is onduidelijk. Bekend is dat Apple nogal geheimzinnig is rondom nieuwe producten en samenwerkingen. Mogelijk was het niet gediend van de informatie die Hyundai met de wereld deelde en heeft het de fabrikant een tik op de vingers gegeven, waardoor de autobouwer nu heel gedecideerd meldt dat er geen gesprekken tussen de partijen worden gevoerd. Ook Hyundai is vaker terughoudend wat betreft samenwerkingen. Zo maakt het bijvoorbeeld gebruik van eigen motoren, versnellingsbakken en metaal dat het voor eigen auto’s gebruikt.
Leverancier aan Apple
Aan de andere kant is Hyundai mogelijk niet blij met de inhoud van de samenwerking, zeggen analisten tegen persbureau Reuters. Apple zou van Hyundai namelijk eisen dat het simpelweg een producent wordt, in plaats van een strategische partner. Die rol, van enkel leverancier en autobouwer voor Apple, wil Hyundai waarschijnlijk niet op zich nemen.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8