Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 13 feb 2023
Leestijd: 2 minuten

Meer dan 100 miljoen mensen zien anti-Tesla reclame tijdens Super Bowl

Tesla is afgelopen nacht tijdens de Super Bowl voor meer dan 100 miljoen mensen flink te grazen genomen. Een bedrijf genaamd The Dawn Project heeft een anti-Tesla reclame uitgezonden.

De Super Bowl is het grootste Amerikaanse kampioenschap in de sport American Football. Het is een van de meest bekeken televisie-evenementen ter wereld, met miljoenen kijkers over de hele wereld. In de Verenigde Staten alleen is het aantal televisiekijkers over het algemeen rond de 100 miljoen.

7 miljoen dollar voor anti-Tesla reclame Super Bowl

Een reclame uitzenden tijdens de Super Bowl kost extreem veel geld. Softwarebedrijf The Dawn Project vond het 7 miljoen dollar waard om hun anti-Tesla reclame te laten zien. Anti-Tesla reclame is misschien wat overdreven. Het doel is om Full Self Driving (FSD) te verbieden. In de reclame stelt het bedrijf dat de FSD niet in staat is de rijtaak van de bestuurder over te nemen. The Dawn Project vindt daarom dat NHTSA (de Amerikaanse NCAP) de functie moet verbieden.

Dat Tesla Full Self Driving niet echt volledig de rijtaak van een bestuurder over kan nemen, is inmiddels wel duidelijk. Er zijn al veel ongelukken gebeurd met de software en ook uit praktijktesten blijkt dat het prima werkt als rijondersteuning, maar dat je altijd zelf moet blijven opletten. Echter, de helft consumenten denkt dat een Tesla een zelfrijdende auto is.

Full Self Driving is niet zelfstandig

De anti-Full Self Driving reclame is dus bedoeld om een einde te maken aan de naam en de claims die de fabrikant maakt over de software. Echter, ook op de campagne is veel kritiek. Zo zegt Tesla dat het systeem niet geactiveerd is in de video’s. Feit blijft: vertrouw nog niet volledig op je rij-assistentie. Ook al noemt Elon Musk het ‘Full Self Driving’.

Tesla: ‘Nee joh! Een stuur dat onderweg loskomt, is helemaal geen defect’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.