Tijdens de recordpoging met de Bugati Chiron Super Sport 300+ had testcoureur Andy Wallace een angsmomentje. Toen de auto 447 kilometer per uur aantikte had hij geen wiel op de grond.

Bugatti Chiron 490


Vorige week bewees Bugatti dat het de bouwer van de snelste wagens ter wereld is. Het merk zette testcoureur Andy Wallace achter het stuur van een aangepaste Chiron en liet hem rondjes rijden over de Ehra-Lessien testbaan. Het doel: de magische grens van 300 mijl per uur (483 km/h) te doorbreken. Uiteindelijk haalde Wallace 490+ km/h en was het doel bereikt, maar niet zonder schrikmoment.

Sprong

"De ondergrond wisselt als je uit de bocht naar het rechte stuk rijdt. Ik noemde het een schans en een sprong, en iedereen vroeg zich af waarom ik het zo bleeft noemen. Dat was totdat ze naar de data keken en ze erachter kwamen dat het ook echt een sprong was. In dit geval gebeurde het bij 447 km/h tijdens de recordpoging," vertelt Wallace tegenover Which Car.

Bugatti Super Sport 300+


Bij het uitkomen van de bocht sluit het wegdek niet helemaal naadloos aan. Het gaat van een nieuw wegdek naar een iets oudere. Wallace moest daar rekening mee houden en tegelijkertijd zoveel mogelijk vermogen op de wielen houden. Van het gas gaan was geen optie. "Je kunt je voet niet van het gaspedaal halen. Sterker nog, als je dat doet, dan maak je het alleen maar erger. Dan verandert de hoek van de auto aan de voorkant en dat levert je een gigantische berg problemen op," aldus Wallace. "Je kunt beter het gaspedaal op de grond houden, wat inhoudt dat je er weinig aan kunt doen. Je moet maar hopen dat het allemaal goed gaat."

Ervaring

Gelukkig had Wallace al wat ervaring met vliegen in Bugatti's. Hij beschrijft dat ze eigenlijk best stabiel zijn als ze alle vier de wielen in de lucht hebben. "De Chiron komt altijd neer op alle vier de wielen. Hij kantelt nooit in de lucht, hij gaat gewoon op en neer. Dat was in dit geval erg handig."