Amsterdam wil in 2030 alleen nog uitstootloze voertuigen in de stad toelaten. Een stap in die richting is het verbieden van oudere diesels. Vanaf volgend jaar zijn deze auto's niet meer welkom in onze hoofdstad.

Amsterdam


De haat tegen de dieselauto gaat onverminderd door. De vieze auto's worden al uit meerdere steden geweerd en daar komt nu ook Amsterdam bij. De hoofdstad gaat oudere diesels met milieuklasse 3 of lager niet meer toelaten binnen de stadsgrenzen. dat betekent dat bijna elke zelfontbrander van 2005 of ouder de stad niet meer in mag. Uitzonderingen zijn er voor aangepaste voertuigen voor gehandicapten, oldtimers van 40 jaar en ouder en kampeerwagens. Amsterdammers die nu nog een oude diesel hebben (zijn er ongeveer 8.000), mogen deze inleveren. Ze krijgen hier dan een vergoeding van maximaal 2.000 euro voor terug.  De regeling gaat in november 2020 in.

44 sigaretten

Het idee achter het weren van de auto's met milieuklasse 3 of lager is dat de gemiddelde Amsterdammer jaarlijks niet meer het equivalent van 44 sigaretten meerookt. Ook stelt wethouder Sharon Dijksma (Luchtkwaliteit) dat de lucht in de stad een stuk schoner moet en dat de maatregel vooral impact heeft op regionen waar de Europese grenswaarden overschreden worden.

15 jaar of ouder

Als onderdeel van het stikstofprobleem werd gesproken over een mogelijke sloopregeling voor oudere voertuigen. Helaas koos de overheid voor een snelheidslimiet van 100km/h overal in plaats van de sloopregeling. Maar Amsterdam voert een soortgelijke sloopregeling nu in verkapte vorm in en daarmee pakt het een van de grootste bronnen van vervuilende uitstoot aan. De oudere auto's, dus niet alleen diesels, die hierdoor van de weg gehaald worden zijn namelijk gemiddeld zes keer meer vervuilend dan een moderne auto. Sterker nog, volgens de TU Delft zijn auto's van 15 jaar of ouder verantwoordelijk voor 35% van de stikstofuitstoot en 50% van de fijnstofuitstoot. Volgens datzelfde onderzoek blijkt overigens ook dat oldtimers van 25 jaar of ouder goed zijn voor 15% van de uitstoot, en deze worden dan weer (voor een deel) wel toegelaten binnen de Amsterdamse stadsgrenzen.