Expres je auto in een stad lanceren waarvan je weet dat die niet bepaald autovriendelijk is. Lynk & Co doet precies dit. Het lanceert de 01 in Europa door te starten in Amsterdam.

Lynk & Co 01 - Autovisie.nl


Amsterdam staat wereldwijd bekend als autohatende stad. De auto wordt op steeds meer plekken in de stad geweerd en de parkeertarieven rijzen de pan uit. Kortom, een tripje naar onze hoofdstad met de auto wordt volledig ontmoedigd. En precies vanwege die reputatie denkt nieuwbakken autofabrikant Lynk & Co dat het de perfecte locatie is voor de Europese lancering van hun voertuigen.

Marketingervaringen

"Amsterdam is een trendsettende stad met een reputatie voor het niet houden van auto's. We denken dat als we daar starten, dat we kunnen demonstreren dat onze auto's erg handig en geschikt zijn voor moderne situaties. Als we dan naar andere steden uitbreiden hebben we geweldige marketingervaringen om te gebruiken," vertelt Alain Visser, Lynk & Co’s CEO, tegen Autocar.

De autofabrikant wil zich in Europa vooral gaan focussen op de 01 SUV. Deze auto is onderhuids eigenlijk een hybride of een plug-in hybride Volvo XC40, "maar dan met een prijs die je zou verwachten bij een Volkswagen," vertelt Visser. Er komen ook maar zes verschillende versies op de markt. Dit om de keuze voor de consument zo simpel mogelijk te houden. Eind 2020 moet het merk in Amsterdam aftrappen. Vanaf dat moment kunnen we de auto kopen, of een abonnement nemen waardoor we erin kunnen rijden. Deze abonnementen zijn al af te sluiten voor minimaal een maand en omvatten alles behalve de getankte benzine.

Lynk & Co 01 - Autovisie.nl


Spotify

Er zijn ondertussen al meerdere fabrikanten geweest die geprobeerd hebben om een abonnement aan consumenten te slijten. Allen zonder succes. En hoewel Visser niet weet hoeveel mensen een abonnement bij Lynk & Co zullen afsluiten, is het bedrijf klaar voor alle scenario's. Volgens de CEO is er dan ook een groot verschil tussen de aanbiedingen van andere fabrikanten en die van hen. "De aanbiedingen van de anderen lijken op verkapte leasecontracten. Wij zijn meer als Spotify, maar we blijven ook gewoon CD's verkopen."