Als je aan een Mercedes-AMG denkt, dan denk je aan het geluid van een luid roffelende V8 met het nodige uitlaatkabaal. Maar als we AMG mogen geloven is dat binnenkort verleden tijd. 

Mercedes-AMG A 45


Op dit moment worden de motoren in auto's kleiner en kleiner. De V12 is zo goed als uitgestorven en de V8's die nog in auto's gelepeld worden zijn al aanzienlijk kleiner gemaakt. Dat alles gaat nog niet zo zeer ten koste van het geluid dat auto's produceren. Fabrikanten weten wel hoe ze een kleinere motor heel goed moeten laten klinken. Maar dat duurt niet lang meer. Auto's moeten steeds stiller worden en daarom geeft Bastian Bogenschutz, hoofd productie bij Mercedes-AMG, aan dat aankomende sportwagens van AMG niet meer zo luid zijn als je zou verwachten.

Brullende AMG's

In een gesprek met het Australische Motoring deelt Bogenschutz het droevige nieuws: "Het komt door de Europese regeltjes." Hij hielp gelijk de hoop van de Australiers en de Amerikanen om zeep: "We zullen geen uitlaten voor specifieke markten ontwikkelen. Dat is te duur en te moeilijk". Daarmee zijn alle liefhebbers van brullende AMG's dus de dupe van de EU. Die houdt niet van het geluid van een roffelende V8.

Mercedes-AMG CLA 45 en A 45


Valsspelen

De eerste auto's die Mercedes-AMG stiller heeft gemaakt zijn de aankomende Mercedes-AMG A45 S en de Mercedes-AMG CLA 45 S. Deze hebben beide 's werelds krachtigste tweeliter vierpitter onder de kap, maar het lijkt er dus op dat je die minder goed zult horen. Al zal dat voor de bestuurder van de auto's minder erg zijn. AMG laat de vierpitter namelijk via de speakers horen. En hoewel dat eigenlijk valsspelen is, pakte AMG het wel goed aan. De Duitsers hebben het originele uitlaatgeluid opgenomen en laten dit via de speakers horen.

Het ergste is dat niet alleen AMG getroffen wordt door de Europese regels. Alle automakers krijgen er last van. En om het nog erger te maken: de EU wil die regels elke twee jaar aanscherpen.