Is 19 september het nieuwe 1 april? Nee, zeker niet, want Amerikaanse wetgevers zijn bloedserieus. Auto's moeten er in de toekomst voor zorgen dat ouders niet vergeten dat ze nog kinderen achterin hebben zitten.

auto


Credit: boxer_bob/flickr

Afgelopen week stierf in Texas een eenjarig jongetje in een bloedhete auto. Zijn moeder dacht dat ze hem bij de dagopvang had afgezet en reed naar haar werk. Toen ze haar zoontje aan het einde van de middag weer wilde ophalen, kwam ze er pas bij de opvang achter dat hij nog steeds achterin haar auto zat. Hij was dood.

Hoe je in vredesnaam kunt vergeten om je kind af te zetten bij de kinderopvang? Wij weten het ook niet, maar bovengenoemde incident staat niet op zichzelf. Ieder jaar sterven in de Verenigde Staten gemiddeld 37 kinderen nadat ze zijn achtergelaten in een hete auto, aldus de actiegroep KidsandCars.org. En ook in Nederland worden ieder jaar weer een aantal kinderen uit verzengende auto-interieurs gered.

HOT Car Act

De Amerikaanse afgevaardige Tim Ryan heeft daarom een wet voorgesteld - de HOT Car Act 2016 - die automakers moet verplichten een waarschuwingssysteem in hun voertuigen in de bouwen. "Onze maatschappij is zo druk tegenwoordig", zei hij op donderdag 15 september. "Ouders hollen van hot naar her."

"We hebben technologie die het probleem kan oplossen", gaat Ryan verder. "Dus moeten we zorgen dat de private sector die technologie gaat gebruiken." Op Twitter schreef hij: "Auto's kunnen met een simpel systeem kinderlevens in de Verenigde Staten redden, maar momenteel is dat niet verplicht. Dat is onvergeeflijk."

GMC Acadia

Afgelopen zomer kondigde General Motors al aan dat het 2017-model van de GMC Acadia (een grote SUV) zijn bestuurder gaat waarschuwen met een pieptoon en de boodschap "Look in Rear Seat" op een display in de snelheidsmeter. In de nabije toekomst moeten alle vier- en vijfdeurs GM-modellen het systeem krijgen.

Verantwoordelijkheid

Volgens Janette Fennell, oprichter van KidsandCars.org, moeten autofabrikanten "de verantwoordelijkheid nemen om hun meest kwetsbare passagiers te beschermen". Voorlichting helpt volgens haar niet, want "jonge ouders komen slaap te kort, ze lopen rond als zombies". Wat vind jij? Heeft Fennell een terecht punt, of is dit een typisch gevalletje van de verantwoordelijkheid leggen waar hij niet hoort?