Zeventien Amerikaanse staten klagen de regering Trump aan. Ze zijn boos over de beslissing van de Environmental Protection Agency (EPA) om de door president Obama geïntroduceerde verbruikseisen voor auto's terug te draaien.


Fotocredit: Joshua Roberts / Reuters

EPA-baas Scott Pruitt - die paradoxaal genoeg een klimaatscepticus is - wil dat de verbruikseisen tot en met 2026 worden bevroren op het niveau van 2020. Waarschijnlijk wordt het voorstel later deze week ingediend bij het Witte Huis. Volgens persbureau Reuters bevat het ook een passage over Californië. Die staat bepaalt al decennialang zijn eigen (strengere) verbruikseisen, maar de EPA zou een wet uit 1975 aandragen die dat verbiedt. Autofabrikanten zouden logischerwijs het liefst willen dat alle staten in de Verenigde Staten dezelfde standaarden hanteren.

Meer vervuiling

Volgens Jerry Brown, de gouverneur van Californië, strookt het voorstel van de EPA niet met de wet en niet met de eigen regelgeving. "Dit gaat over gezondheid, over leven en over dood", zei hij. "Pruitt en president Trump willen dat mensen meer benzine kopen en meer vervuiling produceren." Onder meer de gouverneurs van de staten Illinois, Iowa, Maryland, Massachusetts, New Jersey, New York, Virginia en Washington zijn het met hem eens. Volgens Brown wonen er zo'n 140 miljoen Amerikanen in de zeventien staten die tegen Trump ingaan.

Lagere brandstofprijzen

De verbruikseisen die door de regering Obama zijn aangenomen, stipuleren dat alle nieuwe auto's samen in 2025 een gemiddeld brandstofverbruik van 54,5 mpg moeten hebben, oftewel 1 op 23,2. Als de EPA de eisen zou bevriezen dan zou het gemiddelde brandstofverbruik in 2025 uitkomen op ongeveer 37 mpg (1 op 15,7). En dat vinden de Amerikaanse autofabrikanten prima. De brandstofprijzen in de Verenigde Staten zijn de laatste tijd gedaald en klanten hebben weer een voorkeur voor grotere, minder efficiënte auto's.