Zou de Edonis zeventien jaar na zijn introductie dan toch in productie gaan? Het lijkt erop. Het Amerikaanse Casil Motors heeft de rechten gekocht en wil er vijftien bouwen op ongebruikte Bugatti EB110-chassis.

Edonis SP-110Edonis SP-110


Voordat Bugatti in 1998 door Volkswagen nieuw leven werd ingeblazen, was er Bugatti Automobili S.p.A. (1987 - 1995). Dat bedrijf produceerde tussen 1991 en 1995 de EB110, maar ging daarna failliet. Een aantal Bugatti-technici nam eenentwintig EB110-chassis over, startte B Engineering en ontwikkelde de Edonis. Tot productie kwam het nooit. B Engineering bestaat nog steeds, maar is nu gespecialiseerd in het onderhoud van EB110's.

Twinturbo V12

Casil Motors kocht vorig jaar de rechten op de Edonis en wil er nu vijftien gaan bouwen. De Edonis SP-110, zoals het nieuwe model heet, wordt aangedreven door een evolutie van de 3,5 liter V12 met vier turbo's uit de EB110. Het blok meet nu 3,8 liter en heeft nog maar twee turbo's over. Het vermogen zou op 730 pk liggen. Ter vergelijking: de EB110 had in standaardvorm 560 pk. Er was ook nog een EB110 Super Sport (SS) met 612 pk.

Ruim een half miljoen

De Bugatti was vierwielaangedreven. In de Edonis gaan alle aandrijfkrachten naar de achterwielen. Beide supercars hebben een handgeschakelde zesbak. De Edonis zou in 3,4 seconden van stilstand naar 60 mph (97 km/h) gaan en een topsnelheid kunnen halen van 220 mph (354 km/h). Casil Motors wil omgerekend zo'n 553.000 euro voor de Edonis SP-110 hebben. Fatsoenlijke foto's van de auto maken, kan het bedrijf alvast niet.

Edonis SP-110Edonis SP-110


Bugatti EB110 (1991 - 1995)

B Engineering Edonis (2001)