Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 27 sep 2021
Leestijd: 2 minuten

Prachtig: eerste gloednieuwe en klassieke Alvis is een feit

Ruim twee jaar nadat het Britse Alvis aankondigde nieuwe klassiekers te gaan bouwen, is het eerste exemplaar klaar. Het betreft een prachtige Graber Super Coupé.

Even een heel korte geschiedenisles voor de mensen die Alvis niet kennen. The Alvis Car Company, zoals het bedrijf voluit heet, werd in 1919 opgezet door Thomas George John. Hij produceerde een jaar later al de eerste auto’s, met een 1,5-liter viercilinder die door aluminium zuigers en druksmering zeer vooruitstrevend voor de tijd waren. Alvis bouwde daarna vooral rollende chassis, waarop andere partijen carrosserieën bouwde. Vijf jaar later werd het bedrijf bekend door de eerste voorwielaangedreven raceauto te ontwikkelen.

Gesynchroniseerde versnellingsbak

Later kwamen er meer technische hoogstandjes uit de kraamkamers van Alvis. Zo ontwikkelde de autobouwer de eerste volledig gesynchroniseerde versnellingsbak. Later introduceerde het als een van de eerste fabrikanten een onafhankelijke wielophanging. Uiteindelijk bouwde Alvis auto’s tot 1967, tot het merk in 2019 aankondigde opnieuw zes nieuwe (maar originele) klassiekers te bouwen.

Alvis hervat productie van 70-jaar oude auto’s met nieuwe serie

Avlis

Het gaat drie modellen die voor, en drie modellen die na de oorlog door Alvis (en in samenwerking met coachbuilders) zijn vervaardigd. Het eerste model dat klaar is, is een Graber Super Coupé. Een origineel Alvis-chassis, dat al sinds de sluiting van de fabriek in Coventry ligt opgeslagen, dient als basis voor de fraai gelijnde coupé.

Brandstofinjectie

Hetzelfde geldt voor de motoren. The Alvis Car Company heeft die echter wel volledig gereviseerd en gemoderniseerd, zodat de auto’s vandaag de dag zonder al te veel problemen gebruikt kunnen worden. De motor in de Graber Super Coupé is een 3,0-liter zes-in-lijn. Die krachtbron is nu wel voorzien van onder andere brandstofinjectie en een hogere compressieverhouding. Daardoor is-ie nu 42 pk sterker dan voorheen (nu 172 pk). Het koppel is daarbij ook gestegen naar 283 Nm.

Zowel het ex- als interieur zijn identiek aan de auto’s die in de vorige eeuw van de band rolden. De carrosserie is volledig uit aluminium vervaardigd, terwijl het interieur handgemaakt is. “Deze Graber dient als een herinnering dat onze productieprocessen, die niet zijn veranderd sinds het begin van de 20e eeuw, nog steeds leiden tot een product van de hoogste kwaliteit”, aldus directeur Alan Stote.

Prijs Alvis

In totaal zal The Alvis Car Company vijf van deze exemplaren naar Japan verzenden. De focus van het bedrijf richt zich nu op de bouw van een tweede en derde klassiek Alvis-model: de Graber Cabriolet en de Lancefield 4.3 Litre. Heb je zelf ook wel oren naar zo’n prachtige en moderne klassieke Brit, weet dan dat je minstens 350.000 euro moet overmaken, exclusief lokale belastingen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.