Als blikken konden doden! De nieuwe Lamborghini Diablo kijkt gemeen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F06%2F2023_06_27_09_37_17_Eccentrica_Lamborghini_Diablo_Restomod_1_e1687792302286.webp_WEBP_Image_1919_.jpg)
Kijk eens naar deze teaserfoto. Je zal die priemende koplampen maar in je binnenspiegel zien opduiken als je ‘s nachts alleen op een verlaten snelweg rijdt. Alsof de duivel zelf op je achterbumper hangt. En dat klopt wel zo’n beetje. Dit is de ‘nieuwe’ Lamborghini Diablo.
Nee, hij komt niet van Lamborghini zelf, zoals de Countach LPI 800-4 uit 2021, maar is het product van een klein Italiaans bedrijfje: Eccentrica. Het is opgericht door de Italiaanse interieurdesigner en Lamborghini-verzamelaar Emanuel Colombini.
‘Nieuwe’ Lamborghini Diablo is een restomod
Hij heeft goede mensen om zich heen verzameld, want zijn partner, Carlo Borromeo, is de ontwerper achter de geweldige Porsche 928 van Nardone Automotive en de Lancia Delta van Automobili Amos.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F06%2F2023_06_27_09_36_52_Eccentrica_Lamborghini_Diablo_Restomod_2_2048x1483.webp_WEBP_Image_2048_1483.jpg)
Net als die twee auto’s is deze Lamborghini Diablo een restomod, een originele Diablo die met allerlei technische ingrepen weer bij de tijd is gebracht. Eccentrica heeft nog geen specs bekendgemaakt, maar we zien op de foto’s sowieso led-koplampen en een gewijzigde motorkap.
Originele Diablo gebouwd van 1990 tot 2001
De originele Lamborghini Diablo werd gebouwd van 1990 tot 2001 gebouwd. Het oorspronkelijke design was van de Italiaanse meesterontwerper Marcello Gandini, maar Chrysler – dat Lamborghini in 1987 overnam – had daar geen vertrouwen in.
Dit is Lamborghini’s eerste plug-in hybride V12: de Revuelto!
Gandini gebruikte zijn ontwerp later voor de Cizeta Moroder V16T. De productieversie van de Diablo werd uiteindelijk in Detroit getekend, door Chrysler-designer Tom Gale.
Atmosferische 5,7-liter V12 met maximaal 603 pk
Achter in de Diablo ligt een 5,7-liter V12 met 492 pk. Later kwamen er sterkere versies, met 530 en zelfs 603 pk. In 1999 moesten de klapkoplampen van de Diablo wijken voor de lichtunits van de Nissan 300ZX. Aan de bovenkant ervan zit een zwart stripje om het Nissan-logo te verbergen.
Supercar met 16 cilinders hebben? Zo dichtbij als dit kom je nooit
Volkswagen was inmiddels de nieuwe eigenaar van Lamborghini. Vanaf 2000 kreeg de Diablo een 6,0-liter V12 en een tweede facelift, uitgevoerd door de Belgische VW-ontwerper Luc Donckerwolke, die ook de opvolger schetste, de Murcielago.
Lees ook:
Ook interessant
-
Kun je deze Lamborghini Huracán STO SC nou kopen, of niet?
-
Nederlandse overheid verkoopt Lamborghini Urus
-
Waarom je voor dit Lamborghini Countach-wrak 1,8 miljoen euro betaalt
-
Levensgrote LEGO Lamborghini Sian in Nederland te zien
-
Zo vormde Lamborghini Urus basis voor de bizarre Huracan Sterrato | Sjoerds Weetjes 361
-
Legendarische supercar uit Wolf Of Wall Street kan van jou zijn
-
Lamborghini verbreekt opnieuw meerdere verkooprecords
-
Hiermee gaat Lamborghini op Le Mans Ferrari in de pan hakken
-
De spectaculaire, ‘nieuwe’ Lamborghini Diablo verleidt ons tot duivelsverering
-
Nog meer tranen, Lamborghini neemt afscheid van belangrijke aandrijflijn
-
Minder elektrische auto’s graag
-
Prijs ‘powerbank’ Tesla Cybertruck gelekt