Remco Slump
Remco Slump Nieuws 13 okt 2022
Leestijd: 1 minuut

Alpine Alpenglow is zeker geen toiletgeurtje van Ambi Pur …

Alpine Alpenglow … Het klinkt als zo’n geurtje dat je leegspuit in het toilet, maar dat is het verre van. Op de Parijse autoshow, die komende week van start gaat, presenteert Alpine een spectaculair studiemodel van een elektrische racewagen met waterstoftechniek.

Zien we hem over een paar jaar op Le Mans? Nee. Alpine gebruikt de Alpenglow als voorproefje voor wat komen gaat. In het design van de concept car zitten elementen die we in de toekomst gaan tegenkomen op de straatmodellen én de raceauto’s van Alpine.

Alpine Alpenglow staat voor de zonsopkomst

Maar laten we het eerst over de naam Alpenglow hebben, want dat doet Alpine zelf ook. Alpenglow staat voor, en wij citeren, ‘de roodachtige gloed die vlak voor zonsopkomst over de bergen strijkt, het ochtendgloren van revolutionaire technologieën en vormen’.

Alpine komt met A110 R in exclusieve Fernando Alonso-uitvoering

Single-seater met twee waterstoftanks

De auto zelf dan. De Alpine Alpenglow is een single-seater, waarin de coureur op de middenlijn zit, tussen twee waterstoftanks in. Een rode led-strip ‘snijdt’ de racewagen doormidden.

Alpine Alpenglow
(Afbeelding: Alpine)

Verschillende elementen van de Alpine zijn doorschijnend, zoals de lichtmetalen wielen en de achterspoiler.

Alpine gaat racen in Le Mans Hypercar-klasse

De Alpenglow is meer dan 5 meter lang, ruim 2 meter breed en minder dan 1 meter hoog. Hij is deels opgetrokken uit gerecycled koolstofvezel en lijkt een beetje op een Le Mans Hypercar.

Alpine Alpenglow
(Afbeelding: Alpine)

Dat is niet toevallig, want in de nabije toekomst gaat Alpine werkelijk meerijden in de nieuwe raceklasse.

Nieuwe hot hatch en crossover van Alpine

Momenteel levert Alpine alleen de A110-sportwagen, waar sinds kort een hardcore circuitvariant van is. Binnenkort krijgt de A110 een vervanger en wordt het leveringsprogramma van de Franse fabrikant aangevuld met een compacte hot hatch (b-segment) en een crossover (c-segment).

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.