Alpine: alles op zijn tijd
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2FAlpine-Concept-B-e1460624383279.jpg)
Onder supervisie van Michael van der Sande keert Alpine terug op de markt. Maar de Nederlandse managing director zegt dat er voor Alpine “eindeloos veel ideeën” zijn, maar “alles op zijn tijd”.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2FAlpine_75692_global_en-e1460624328358.jpg)
Van der Sande keert terug met een sportcoupé dat eerder aansluit bij het originele model dan dat het voortborduurt op de laatste generatie. De nieuwe Alpine oogt als een moderne interpretatie van de A110. “We hebben niet simpelweg gekeken naar het verleden en gezegd, laten we dat model als voorbeeld nemen. De nieuwe Alpine is heel modern. Ja, het design en concept heeft overeenkomsten met de A110, zoals de koplampen, maar wat relevant is, is het concept. De auto biedt fun-to-drive zonder gecompliceerd rijgedrag met een laag wagengewicht en een relatief zuinige turbomotor. Waar we naar hebben gekeken was het chassis, de positie van de motor en de materialen van de body. Als je dan terugkijkt naar het verleden, dan is de A110 uit de Alpine-historie het meest relevante model. Overigens, het is verbazingwekkend dat we slechts 7000 stuks van de A110’s hebben gebouwd, terwijl het type onder het grote publiek voor de grootste herkenning van het merk zorgt.”
“De investering is het waard, aangezien het de enige juiste keuze is om Alpine nieuw leven in te blazen.”
Mid-engine platform
Is een dergelijk platform wel betaalbaar, aangezien er geen Franse of Japanse evenknie binnen het Renault- en Nissan-programma bestaat? Of gaat u de nieuwe technische basis ook met uw kompanen delen? “In principe kunnen we elementen binnen de alliantie delen. Op dit moment is het een Alpine-architectuur dat exclusief voor Alpine is ontwikkeld, hoe kostbaar zoiets ook is. De investering is het waard, aangezien het de enige juiste keuze is om Alpine nieuw leven in te blazen.”
Klein beginnen
Het design is neergezet met het oog op internationale verkoop, geeft Van der Sande aan. “Amerika is een grote sportwagenmarkt. We zullen zien waar we naar toe gaan. Voor Europa liggen alle plannen klaar en we hebben een lijst met potentiële overzeese markten. We beginnen klein en hoeven niet op de eerste dag direct in 100 landen actief te zijn. Op een dag gaan we naar Azië en Amerika.” Zitten de Aziaten en Amerikanen wel op een compacte sportwagen te wachten? Hebben zij niet liever een SUV? “Voor Alpine hebben we eindeloos veel ideeën. Maar alles op zijn tijd.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Nederlandse overheid verkoop dubieuze Brabus G-Klasse
-
De nieuwe Dacia Duster is een budget mini-Hummer
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe Peugeot 208
-
Camper-eigenaren opgelet! Duizenden Nederlanders recht op schadevergoeding
-
Deze nieuwe laadpalen van Lotus zorgen voor spanning bij Tesla
-
Origineel Max Verstappen-pak van Grand Prix Nederland te koop
-
Car of the Year: dit is de shortlist met beste auto’s
-
Lancia dood? Nee, dit is de nieuwe Ypsilon
-
Deze betaalbare gezinsauto met enorme actieradius is potentiële verkooptopper
-
Nederlandse EV-subsidie blijkt lachertje naast de rest van Europa
-
NSU Ro 80 is een betaalbare klassieker met wankelmotor
-
Waarom Porsche de Panamera Sport Turismo de nek omdraait