Komt Alpine wel terug? Komt Alpine niet terug? Bij Renault lijken ze er nog nooit uit te zijn, alle leuke studiemodellen van de afgelopen jaren ten spijt. En dat is begrijpelijk, want in A610 Turbo-gestalte heeft de Franse sportwagen nooit potten kunnen breken.

Renault Alpine A610

Renault Alpine A610

Iets wat Autovisie-testredacteur Jan-Willem Vester nog begreep ook. “Als je mij vraagt hoe het komt dat het vorige model [de Alpine V6 Turbo – RS] nooit echt is aangeslagen, dan is het vooral vanwege het niet bijster hoogstaande imago inzake kwaliteit. En dat is natuurlijk dodelijk voor een sportwagen in deze klasse. De voornaamste missie van de A610 is dan ook het blazoen van het merk een grondige poetsbeurt te geven.”

Ook op het gebied van weggedrag, want doordat zijn V6 turbomotor over de achteras hangt, heeft de Alpine een sterke neiging tot oversturen waar niet iedere bestuurder mee om kan gaan. Daarom wijzigde Renault bij de A610 de gewichtsverdeling, die van 38 / 62 voor en achter naar de stuk betere balans van 43 / 57 ging. Verder droegen ook de aanwezigheid van stuurbekrachtiging en ABS een steentje bij aan het minder licht maken van de neus.

"De Alpine heeft een sterke neiging tot oversturen waarmee niet iedere bestuurder kan omgaan"

En toch vond Vester een Porsche 944 “heel wat meer ontspannen” om mee over de Autobahn te branden. “Dat wil echter niet zeggen dat vruchteloos aan het onderstel van de A610 is geschaafd. Zo is de stabiliteit in rechte lijn merkbaar verbeterd en de gevoeligheid voor zijwind verminderd. De voornaamste veranderingen ten goede zijn bij het snelle bochtenwerk te noteren. Dat werd duidelijk tijdens de eerste kennismaking in de Franse Pyreneeën.”

Op nat wegdek was het echter oppassen geblazen. “Gelet op de hoeveelheid vermogen in de staart die wel eens uitermate ongebreideld op straat zou komen. Maar dat viel, gegeven de omstandigheden, alles mee. De wagen bleek met ongekend elan zowel bergop als – af te scheuren, zijn overdonderende hoeveelheid koppel en enorme soepelheid demonstrerend door zonder protest vanaf 2000 toeren op te pakken en er als een grommende haas vandoor te gaan.”

Klik hier om het originele artikel te bekijken

Renault Alpine