Alpine heeft ons hele verlanglijstje rondom de A110 gehonoreerd. Ze pasten de sportauto precies op die punten aan waarvan wij bij eerdere tests riepen dat het nog beter kon. De Alpine A110S heeft aldus meer vermogen, minder kilo's en een iets lager zwaartepunt. Het kan dan ook niet anders dan dat de A110S met 292 pk uit dezelfde motor en een aangepast onderstel de ultieme Alpine is. Dat weten we zo zeker omdat we de Alpine A110 inmiddels door en door kennen als Autovisie Supertest-winnaar en als onze duurtester.

Alpine A110S


Alleen extra pk's was niet genoeg

Een echte sportwagen is een ideaal totaalpakket waarbij motorvermogen, onderstelafstemming en gewicht precies in balans zijn. Dat wist Alpine al vanuit het verleden maar ook bij de start van de nieuwe A110. Heel bewust lieten ze ruimte voor een snellere versie. Daarom starten ze met de huidige versie die het met 252 pk moet doen en een behoorlijk soepel onderstel heeft dat vrij veel bodyroll toestaat. Daardoor voelt de A110 speels maar ook heel voorspelbaar aan omdat je door de koetsbewegingen goed aanvoelt wat hij gaat doen. Maar dat losbollige karakter is nu iets ingetoomd, want deze A110S is strakker aangelijnd met holle stabilisatoren die 100 procent stijver zijn dan die van de andere versies. Andere dempers zijn afgestemd op de vijftig procent stijvere veren. Bovendien werd de A110S ten opzichte van de overige versies 4 mm verlaagd en heeft hij ook andere bumpstops.

Alle aanpassingen moeten sportievere rijeigenschappen opleveren: deze A110S stuurt scherper en de carrosserie beweegt minder rond alle assen. Dat de stabiliteitscontrole op dit nieuwe onderstel is aangepast spreekt voor zich, met name ook de trackmodus werd anders gekalibreerd. Bij de A110S is het Brembo-remsysteem dat bij de andere versies een extra is, nu standaard. Tractie en stuurprecisie werden verbeterd door standaard montage van speciale Michel Pilot Sport 4 banden die voor 215 mm en achter 245 mm breed zijn.

Hoogtoeriger

De 1.8 turbo viercilinder middenmotor mag dan weliswaar dezelfde zijn, hij maakt in deze S wel 400 toeren meer en draait nu 6.400 min-1. Het maximum koppel is ook over een breder werkgebied beschikbaar, want het is inzetbaar tussen 2.000 en 4.000 krukasomwentelingen. Dit terwijl bij de normale Alpine’s tot 5.000 toeren maximale trekkracht inzetbaar is. Door de 40 extra paardenkrachten heeft de Alpine A110S een flink gunstiger specifieke massa dan de overige modellen: 3,8 kg/pk tegen 4,3 kg/pk.

AlpineA110


Lichtgewicht opties

Een 1,9 kg lichter carbon dak is een optie die exclusief is voor deze Alpine A110S. Dat geldt ook voor de unieke matte grijze Gris Tonnere lak. De lichte Sabelt-stoelen die ook van koolstofvezel zijn gemaakt zijn standaard. Verder kun je de S herkennen aan koolstofvezel en oranje accenten in het interieur maar ook buiten op de C-stijlen. Bovendien zie je aan de zwarte typeaanduidingen en de oranje remklauwen achter de exclusieve 18 inch GT Race-wielen dat dit een Alpine A110S is. Ook een bijzondere optie zijn gesmede lichtmetalen wielen van Fuchs, een beroemde naam die we ook kennen van Porsche.

Autovisie


Prijs nog niet bekend

Wat de Alpine A110S gaat kosten is nog niet bekend. Dat hij meer zal kosten dan het duurste model tot nu toe (de Alpine A110 Légende die €68.100 kost) is zeker. De Alpine A110S is vanaf nu te bestellen en eind dit jaar leverbaar.

Alpine A110S
Alpine A110S
Alpine A110S
Alpine A110S
Alpine A110S
Alpine A110S
Alpine A110S
Alpine A110S
Alpine A110S
Alpine A110S
Alpine A110S
Alpine A110S
Alpine A110S
Alpine A110S
Alpine A110S
Alpine A110S
Alpine A110S
Alpine A110S