Alpine A110 leeft voort in Alpine Celebration
Zestig jaar Alpine mag op een bijzondere manier gevierd worden. Het is bovendien extra reden voor feest omdat Alpine terug op de markt komt. Deze Alpine Celebration Concept heeft daarom een dubbelfunctie. Het is niet alleen een feestnummer, maar ook een voorproefje op wat komen gaat.
Alpine heeft het design met klassieke Alpines in het achterhoofd ontworpen. De liefhebber zal er direct de legendarische A110 in herkennen. Het lijnenspel, de manier waarop de achteruit is gemonteerd, de welvingen in de motorkap en de twee extra lichtunits vooraan refereren direct aan die A110. Maar het is het studiemodel, dus waarschijnlijk gaat een groot deel van het design de prullenbak in. Of niet? Nee! Volgens Alpine is het design van de Celebration voor negentig procent gelijk aan de productieversie die volgend jaar op de markt komt.
Uiteraard is de Alpine Celebration met middenmotor in de typische blauwe kleur gespoten en heeft hij hier en daar een vleugje oranje voor het contrast. Hoewel de A110 overheerst in het ontwerp, heeft Alpine ook gekeken naar de modellen M63, M64, M65, A210 en de A220. Alpine heeft overigens geen schreeuwend design willen creëren. Volgens de dochteronderneming van Renault ontstaat schoonheid door eenvoud. Technische details geeft Alpine helaas niet vrij, behalve dan dat er koolstofvezel is gebruikt voor de bodypanelen.
“De liefhebber zal er direct de legendarische A110 in herkennen”
De Celebration is door een relatief klein team ontwikkeld. Zo’n vijftien mensen hebben er onder leiding van Antony Villain in het geheim aan gewerkt. Het studiemodel zal tijdens de startceremonie van de 83ste editie van de 24 Uur van Le Mans het circuit op rijden. Na die ereronde is de auto te zien in het publieke gedeelte van de paddock. Overigens niet getreurd als je er tijdens Le Mans niet bij kan zijn. Er zijn nog andere evenementen waar Alpine de auto presenteert. Tijdens het Goodwood Festival of Speed bijvoorbeeld (25-28 juni) en tijdens de Alpine Saga-reünie in Dieppe van 11 tot 13 september.
De productieversie van de Celebration volgt volgend jaar. Daarna wil Alpine een sportieve crossover uitbrengen. Om de twee auto’s te ontwikkelen stelt Renault-topman Carlos Ghosn 600 miljoen euro beschikbaar.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen
-
Rolls-Royce Spectre Lunaflair is meest exclusieve Rolls-Royce ooit
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!