Alpina B3 Touring is de M3 Touring die BMW weigert te maken
Alpina komt op de IAA 2019 met een langverwachte auto: de BMW M3 Touring de BMW niet maakt. De tuners noemen de superstation de Alpina B3 Touring.
We kunnen hoog en laag springen, maar BMW M GmbH gaat echt geen BMW M3 Touring maken. Dat bevestigde de grote baas van de sporttak van BMW niet al te lang geleden nog. Er mag dan wel vraag naar zijn in Europa, in de rest van de wereld zit men veel meer op SUV’s te wachten en dus maakt men die liever. Gelukkig kunnen we altijd vertrouwen op Alpina. De huistuners van BMW komen dan ook netjes over de brug met de BMW M3 Touring die we willen. We noemen hem alleen geen M3, maar Alpina B3 Touring.
B3 Touring
Zoals je zou verwachten van Alpina is de B3 Touring een prachtige samenstelling van luxe en sportiviteit. De auto heeft een gekietelde drieliter S58 twin-turbo zes-in-lijn die goed is voor 462 pk en 700 Nm. Aandrijving gaat door een achttraps ZF automaat naar alle vier de wielen dankzij de implementatie van BMW’s xDrive-systeem.
Apart is wel dat Alpina niet direct communiceert hoe snel de auto van 0-100 km/h optrekt. Dat komt doordat de launch control door te tuners is afgeregeld op een optimale 0-200 km/h-sprint. Vreemd genoeg laten de Duitsers ook niet weten hoeveel tijd dit in beslag neemt. Wat we wel mogen weten is dat de topsnelheid van de Alpina B3 Touring boven de 300 kilometer per uur ligt. Hoe ver erboven? Ook dat mogen we niet weten van Alpina. Daar mogen toekomstige eigenaren zelf achterkomen.
Onderstel
Niet alleen de motor is onder handen genomen. Ook het onderstel van de auto is door Alpina verbeterd. Alpina schakelde hiervoor de hulp van schokbrekerfabrikant Eibach in. De B3 Touring heeft rondom instelbare dempers en veren van dat merk. De remmen zijn ook vergroot. Voor vinden we 395 mm schijven en klauwen met vier zuigers. Achter 345 mm schijven met eveneens klauwen met vier zuigers. Voor meer remkracht moet de koper iets verder in de buidel tasten. Optioneel levert Alpina namelijk geperforeerde lichtgewicht schijven en warmte resistente remblokken. Er is keuze uit 19 of 20 inch velgen. Ook aan de aerodynamica van de auto is gedacht. Alpina heeft in de achterbumper een diffuser verwerkt. erg groot is hij niet, maar hij moet de auto toch wat dynamischer maken.
In het interieur is de typische Alpina-luxe terug te vinden. Daar is het een weelde aan leer en speciale stiksels. Dit alles naar keuze van de klant natuurlijk. Het instrumentarium is voor de gelegenheid ook van een Alpina-sausje voorzien om het geheel af te maken.
Zomer 2020
De Alpina B3 Touring moet vanaf het eerste kwartaal van 2020 te bestellen zijn. De levering start niet eerder dan de zomer van volgend jaar. Welke prijs Alpina voor het nieuwe model vraagt weten we nog niet. Deze gaat de tuner later bekendmaken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom Shell duizend eigen tankstations gaat verkopen
-
Fisker heeft geen geld meer en stopt tijdelijk de productie
-
‘Houd op met vernielen van je Cybertruck!’, zegt Tesla tegen kopers
-
Ruim driekwart van de mannen is weleens agressief in het verkeer
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Smart #3
-
Duurtest: Toyota Prius – Hoe goed is hij daadwerkelijk?
-
Koop nu snel een Porsche 911! Voor het straks te laat is…
-
Skoda Epiq: nieuwe elektrische auto voor slechts 25.000 euro
-
Nieuw onderzoek: schoonste auto van het moment blijkt géén EV
-
Dit weten we over de 5 nieuwe Fiat-modellen
-
Marcello Gandini overleden: deze legendarische auto’s ontwierp hij
-
In beeld: de allerlaatste generatie Nissan GT-R R35