Sjoerd van Bilsen
Sjoerd van Bilsen Nieuws 8 feb 2016
Leestijd: 2 minuten

Alle nieuwe Alfa Romeo’s tot en met 2020

De productagenda van Alfa Romeo is net zo veranderlijk als het weer. Het Italiaanse merk wijzigt constant het introductieschema. Wat kunnen we de komende jaren van Alfa Romeo verwachten? Mits het management de plannen niet weer wijzigt.

Volgens de oorspronkelijke plannen hadden de opvolgers van de 159 en 166 er allang moet zijn. Daarbij werd de Alfa Romeo Spider op basis van de Mazda MX-5 doorgeschoven naar Fiat, waar het model de 124 Spider werd. De introductie van de 159-opvolger, de Giulia, lijkt nu toch aanstaande te zijn. Op 31 maart start de productie. Het betreft alleen het topmodel Quadrifoglio met zijn 510 pk sterke 3.0 V6 Turbo-motor. De betaalbare viercilindermotorversies komen later dit jaar. De Giulia is het eerste model op basis van een compleet nieuwe achterwielaangedreven architectuur. Het platform wordt gebruikt voor alle toekomstige Alfa’s. Ondanks dat het concern claimt dat de bodemsectie exclusief voor Alfa Romeo is ontwikkeld, zal ook Chrysler er gebruik van gaan maken.

“De Tipo 961 moet de concurrentie aangaan met de Audi A6 en BMW 5 Serie”

Geheel volgens planning stelt Alfa Romeo later dit jaar een SUV voor. Het is de eerste uit een gamma van drie SUV’s/crossovers. Het eerste type valt in het D-segment, waarin ook de Volvo XC60, Audi Q5 en BMW X3 actief zijn. Daarna verschijnt een kleiner model, dat zich mengt in de strijd tussen de Kia Sportage en Hyundai Tucson. Vervolgens is het de beurt aan de Tipo 961, zoals de vervanger van de alweer in 2007 verdwenen 166 gaat heten. De auto moet de concurrentie aangaan met de Audi A6, BMW 5 Serie en Lexus GS.
Onder de naam Specialty kondigt Alfa Romeo twee nichemodellen aan. Het gaat om een coupé en een cabriolet, de Spider. Het duo zal zich richten op de klanten van de Audi A5 en BMW 4 Serie. De 4C heeft van de nieuwelingen niets te vrezen. Op z’n vroegst in 2018 komt de nieuwe generatie Giulietta. De MiTo krijgt dit jaar een facelift. Een compleet nieuwe MiTo staat gepland en wordt ontwikkeld op basis van het voorwielaangedreven Fiat Punto-platform.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.