Alfa’s achterwielaangedreven platform is alweer verleden tijd
De opvolgers van de Alfa Romeo Giulia en Stelvio krijgen een ander platform dan de bestaande bodemsectie. Daarmee komt er nu alweer -na slechts één generatie- een einde aan het zogeheten Giorgio-platform.
Enkele miljarden euro’s stak Fiat Chrysler Automobiles (FCA) in het Giorgio-platform, al was het maar om Alfa Romeo een stukje van zijn DNA terug te geven. De achterwielaangedreven bodemsectie is echter een zeer kort leven beschoren. Voor de opvolgers van de Giulia en Stelvio moet Alfa Romeo binnen het nieuwe bewind van Stellantis, dat ontstond nadat FCA samenging met PSA, op een nieuw platform komen te staan. Reden? Giorgio is niet geschikt voor elektrificatie. De Italianen mogen dan hun schaarse miljarden euro’s hebben uitgegeven aan het deels Amerikaanse platform, ze hebben niet naar de toekomst gekeken. En nu is Giorgio ongeschikt voor een volgende generatie grote middenklassers en SUV’s.
Vijftien modellen
Bij de lancering van de Giorgio-architectuur kondigde de inmiddels overleden FCA-baas Sergio Marchionne aan dat er op het platform vijftien modellen zouden komen. Echter, door het ge-ping-pong binnen de groep en de vele valse beloftes in de lege huls die FCA heet, bleef het beperkt tot de Alfa Giulia en Stelvio.
Elektrificatie
Stellantis is niet van plan om de Giorgio-architectuur voor Alfa Romeo in zijn huidige vorm aan te houden. Topman Carlos Tavares heeft bedacht dat de veertien merken binnen de groep gebruik gaan maken van vier bodemsecties. En al die platforms zijn geschikt voor elektrificatie. Aan een volledig elektrisch platform wordt vanuit de Franse divisie momenteel hard gewerkt en moet binnen enkele jaren verschijnen. De architectuur is uiteraard modulair, zodat verschillende modellen in uiteenlopende klasses van het platform gebruik gaan maken.
Dezelfde architectuur voor Maserati
Voor Alfa Romeo komt de STLA-architectuur beschikbaar, laat Alfa’s topman Jean-Philippe Imparato weten. Hij geeft aan dat alle toekomstige types op die bodemsectie worden ontwikkeld. Het is dezelfde architectuur die het concern voor Maserati voor ogen heeft, inclusief de vervangers van de Levante en Ghibli. “We moeten profiteren van de volumes (van de architectuur, red.) om alle mogelijke kansen te benutten en elektrische aandrijving naar Alfa Romeo brengen, maar altijd volgens de merkwaarde van Alfa Romeo”, zei Alfa Romeo-topman Imparato.
Alle nieuwe Maserati’s tot 2025, groei naar 75.000 auto’s per jaar
Alfa Romeo Tonale uitgesteld
Alfa Romeo krijgt begin 2022 zijn eerste geëlektrificeerde model, de Tonale. Die SUV deelt zijn bodemsectie met de Fiat 500X en Jeep Compass en neemt van dat in Italië gebouwde duo de stekker-aandrijflijn over. Het concern was van plan om de productie later dit jaar op te starten, zodat de verkoop voor de jaarwisseling van start kon gaan. Imparato eist dat de aandrijflijn efficiënter en verfijnder wordt, waardoor de marktintroductie met minimaal drie maanden is uitgesteld.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8