Laurens Stade
Laurens Stade Nieuws 15 jul 2021
Leestijd: 3 minuten

Alfa Romeo verlengt Formule 1-samenwerking met Sauber

De naam Alfa Romeo blijft ook de komende jaren nog op de Formule 1-grid pronken. De Italiaanse autofabrikant heeft de samenwerking met Sauber Motorsport verlengd.

Het Zwitserse Sauber Motorsport is een grote bekende in de wereld van de Formule 1. Het team van Peter Sauber is sinds 1993 actief in de koningsklasse van de autosport als onafhankelijk team. Ze kenden echter weinig succes als onafhankelijk team en werd in 2005 verkocht aan BMW, dat van 2006 tot en met 2009 actief was in de Formule 1 onder de naam BMW-Sauber. Na slechts één overwinning – dankzij Robert Kubica – zette BMW het team in de etalage en kocht Peter Sauber het weer terug.

Flinke boost

Sinds 2019 heeft het team met Alfa Romeo als naamsponsor een flinke boost gekregen. Het team reed daarvoor nog als achterhoedeklant mee, maar met coureurs als Charles Leclerc in 2018 en nu Antonio Giovinazzi en de wereldkampioen van 2007, Kimi Räikkönen aan boord heeft het zich stevig gevestigd in de middenmoot.

F1 2021 Review: Nog completer dankzij Netflix-achtige Braking Point

Dat de twee partijen hun samenwerking verlengen is een duidelijk teken dat zij de weg naar boven, die zij dus in 2018 hebben ingezet, willen vervolgen. Zeker met de grote regelveranderingen voor 2022 is het goed mogelijk dat ze nog meer naar de top kunnen kruipen.

Formule 1 het ‘ultieme laboratorium’ voor Alfa Romeo

Hoewel Alfa Romeo zich in de autowereld meer inzet op elektrificatie, gaat het dus toch door in de Formule 1. Het mag geen geheim heten dat de Formule 1 een merk als Alfa Romeo, dat in de afgelopen jaren toch wat vervallen is geraakt, enorme naamsbekendheid geeft. Zeker als zij straks enkel nog maar elektrische auto’s op de markt willen zetten is het van cruciaal belang om relevant te worden – en blijven. Bovendien valt het Italiaanse merk onder het tienjarenplan van Stellantis en moet het zich in die tijd gaan bewijzen.

Alfa Romeo ziet de Formule 1 als het ‘ultieme laboratorium van verandering’. Sinds 2014 rijden de coureurs niet meer met een brullende V8-motor achterin de bolide, maar met een 1,6-liter V6-hybride, waarbij energie onder het remmen wordt opgeslagen om als een ‘boost’ te gebruiken. “Het is daarom een ​​belangrijk gebied voor Alfa Romeo op zijn weg naar elektrificatie, met zijn baanbrekende hybride strategie, duurzame technologie en eindeloze zoektocht naar efficiëntie”, laat het bedrijf in een verklaring weten. Ook geven ze eerlijk toe: “Bovendien is het een cruciaal wereldwijd marketingplatform.”

Verstappen breekt ook uniek leeftijdsrecord: terugblik op beste podiumplaatsen

Frédéric Vasseur, de teambaas van Alfa Romeo Racing ORLEN, zoals het team volledig heet, is blij met de verlenging. “Alfa Romeo is de afgelopen jaren een ongelooflijke metgezel geweest en we zijn nog enthousiaster over de hoofdstukken die nog moeten komen”, vertelt de Fransman. “De nieuwe regelgeving geeft ons de kans om nog een stap voorwaarts te maken en ik ben ervan overtuigd dat we perfect gepositioneerd zijn om samen grote winsten te boeken. We kijken uit naar onze samenwerking de komende jaren en onze weg naar voren op de grid.”

Wederkerige samenwerking

De samenwerking tussen Alfa Romeo en Sauber Motorsport is een wederkerige. Alfa Romeo neemt haar kennis van autosport – waar het sinds 1913 actief in is – mee naar de Formule 1, maar kan de opgedane kennis uit die sport weer meenemen naar de ontwikkeling van haar straatauto’s. Dat laatste is al gebeurd bij de ontwikkeling van twee sedans: de Giulia GTA en GTAm.

Voor hoe lang de samenwerking voor nu door blijft gaan, maken Alfa Romeo en Sauber niet bekend. Wel gaat het om een meerjarige samenwerking waarbij elk jaar de prestaties beoordeeld worden.

Wat verdient Max Verstappen als hij dit jaar kampioen wordt?

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.