Alfisti zullen even ‘een momentje’ hebben als ze de kop hierboven lezen. Want acht jaar na het verscheiden van de roemruchte Busso-V6, gaat Alfa Romeo weer aan de zescilinder.

alfa_romeo_156_gta_5

Niet de motor die in 1979 debuteerde weliswaar, maar een door Ferrari ontwikkelde zespitter die vermoedelijk overeenkomsten vertoont met die van de huidige Maserati Quattroporte en Ghibli. De meest krachtige variant wordt naar verluidt een dubbel geblazen V6 met 480 pk, die in aankomende GTA-modellen geleverd gaat worden. De nieuwe zescilinder debuteert in de opvolger van de 159, die in juni wordt voorgesteld.

Zo’n status als zijn voorganger zal de krachtbron waarschijnlijk nooit krijgen, want die heeft door de decennia heen een aantal niet te versmaden Alfa Romeo’s aangedreven. Hij was er in diverse maten tussen 2,0 liter en 3,2 liter, met 12 kleppen of 24 en vermogens tussen de 132 en 250 pk. En laten we niet vergeten dat ook merkvreemde auto’s de ‘sei cilindri’ uit Turijn in het vooronder hebben gehad. Hieronder een paar van de smakelijkste Alfa’s en niet-Alfa’s met een Busso onder de kap.

Alfa Romeo 90

alfa_romeo_90_2.5_iniezione_campione_1

Alfa Romeo GTV6

alfa_romeo_gtv_6_2.5_1

Alfa Romeo 75 3.0 V6

alfa_romeo_75_v6_3.0_quadrifoglio_verde_2

Alfa Romeo SZ

alfa_romeo_s.z._12

Alfa Romeo Spider

alfa_romeo_spider_13

Alfa Romeo 147 GTA

alfa_romeo_147_gta_32

Rayton Fissore Magnum

rayton_fissore_magnum_2.5_v6

Lancia Thema

lancia_thema_station_wagon_13a

Gillet Vertigo

gillet_vertigo_5_3