Het is de meest gestelde vraag aan Alfa Romeo's Europese verkoopbaas Fabrizio Curci: Komt er een stationwagonvariant van de Giulia? Curci is er duidelijk over. Voorlopig niet!

Alfa Giulia Sportwagon, Schulte DesignAlfa Giulia Sportwagon, Schulte Design


"De vraag komt alleen van journalisten", legt Curci uit. "Het antwoord is voor ons eenvoudig. De reden dat we nu een sedan hebben, is dat op wereldniveau de stationwagon een puur Europese aangelegenheid is. In Europa is in het D-segment 42 procent van de afzet een wagon. En daarbinnen eist de Duitse markt 40 procent van de verkopen op. Als je dan naar de kopersgroep kijkt, is het overgrote deel zakelijk."

"Als je de auto ziet, heb je geen twijfels meer of wij met een stationwagon moeten komen"

Curci geeft aan dat stationwagons worden gekocht door personen die zoeken naar ruimte. "In het premiumsegment is stijl erg belangrijk. Ruimte is daarin ondergeschikt aan design. Als je vanuit het ontwerp de auto benadert, is de sedanvariant van de Giulia absoluut geslaagd. Kijk ik naar de concurrenten, dan zie je dat de stationwagon het gros van de verkopen opeist als de sedanversie er wat minder smakelijk uitziet. En waar de sedan populair is, is de sedan ook de mooiste variant binnen het programma. Dus het is een moeilijk verhaal."

LEES OOK: ALFA ROMEO STELVIO IS ALFA'S ALLEREERSTE SUV

"Om antwoord te geven op de vraag of we een stationwagon nodig hebben" gaat Curzi verder. "De enige markt waar je hem kunt verkopen is Europa. En als we er een hebben, dan verkopen we hem heus wel. Maar strategisch gezien, is de SUV voor ons veel belangrijker. In het eerste kwartaal van 2017 start de levering van de Stelvio. Met de SUV stappen we in een segment dat wereldwijd bestaat. Het is bovendien een klasse die over de hele wereld sterk groeit. Als je de auto ziet, heb je geen twijfels meer of wij met een stationwagon moeten komen."

Curci gooit echter niet keihard de deur dicht voor een stationwagonvariant van de Giulia. "Natuurlijk sluit ik niets uit, want de oude gedachte dat de consument zijn keuzes niet snel verandert, bestaat niet meer. De consument is verandelijker dan ooit."