En daar hebben we de reddende engel van Alfa Romeo! Althans, dat zou de Giulia moeten zijn, want op de kakelverse sportsedan rust de grote verantwoordelijkheid om zijn wegkwijnende fabrikant weer op de internationale kaart te zetten.


De Giulia begon zijn missie vandaag met een oerknal, want de voorgestelde Quadrifoglio-versie brengt niet minder dan 510 pk aan het asfalt uit een dubbel geblazen V6 (met cilinderuitschakeling voor een beter verbruik). Wat doet dat met de acceleratiecijfers? Nou, die zijn episch. De dikste Giulia schudt de sprint van 0 naar 100 km/h in 3,9 seconden uit zijn mouw. Een topsnelheid noemt Alfa voorlopig niet, maar ach… We gaan er niet vanuit dat de koek bij 180 km/h op is.

Het vermogen van de Giulia gaat overigens naar de achterwielen (optioneel naar alle wielen) en als het op de ‘handling’ aankomt, profiteert de Alfa van een perfecte gewichtsverdeling (50/50). Daarbij rept de fabrikant over “de meest directe besturing in de markt” (hoe direct wordt niet gemeld), “verfijnde ophangingen” (multilink achter en speciaal voor Alfa ontwikkelde dubbele draagarmen voor) en actieve aerodynamica in de vorm van een splitter die zelf de hoeveelheid downforce regelt.

"De dikste Giulia schudt de sprint van 0 naar 100 km/h in 3,9 seconden uit zijn mouw"

Licht is de Giulia ook. Tenminste, zo licht mogelijk. Volgens Alfa is er kwistig gebruikgemaakt van aluminium (voor de motor, de remmen, de ophanging en diverse carrosseriedelen), koolstofvezel (voor de aandrijfas, het dak en de motorkap) en een combinatie tussen aluminium composiet en kunststof (voor de achterste dwarsbalk). Daarbij zijn carbon keramische remmen leverbaar en hebben de stoelen een frame van koolstofvezel.

Alfa beweert dat de Quadrifoglio een gewichtsverhouding van minder dan 3 kg/pk heeft, dus leert een beetje rekenwerk ons dat de auto ongeveer 1500 kg moet wegen. Dat is net zo zwaar als een BMW M3 en zo’n 100 kg lichter dan een Mercedes-AMG C 63 S, die precies hetzelfde vermogen van 510 pk heeft. Wat torsiestijfheid betreft, zou de Giulia al zijn klassegenoten moeten overklassen, maar ook daarover doet Alfa verder geen mededelingen.

alfa 1


Dan het interieur, dat het beste in termen van kwaliteit zou moeten bieden. Want, en wij citeren: “Tenslotte wordt Italiaans design gekenmerkt door een kwalitatief hoogwaardige afwerking.” Juist, ja. Afijn, Alfa claimt dat het binnenste van de Giulia zowel ergonomisch als stijlvol is vormgegeven en is bekleed met materialen als koolstofvezel en hout. Een vernieuwde DNA-knop is er ook, waarmee de auto in de rijmodi Dynamic, Natural, Advanced Efficient en Racing kan worden gezet.

Het uiterlijk van de Giulia Quadrifoglio tot slot oogt indrukwekkend. Alfa’s kenmerkende grille is fors en wordt omzoomd door twee flinke luchtinlaten en scherp geknepen koplampen. Het profiel en de achterkant ontlenen hun impact vooral aan respectievelijk de enorme wielen en remschijven en de vier uitlaatmonden die een uitgesproken diffuser in hun greep lijken te houden. Rondom prijkt het vernieuwde Alfa Romeo-logo.

De Giulia gaat begin 2016 in de verkoop, andere motorvarianten dan de Quadrifoglio maakt Alfa later dit jaar bekend. Wat de nieuwe sedan gaat kosten, horen we eveneens op een datum dichter bij de lancering en daarbij zal ook zeker interessant zijn hoe zijn topmodel geprijsd gaat worden. Met 510 pk troeft hij de Maserati Ghibli af (nu nog maximaal 410 pk), maar wat prijs betreft zal Alfa toch zeker niet hoger gaan zitten dan zijn drietandige concerngenoot. Toch?