Peter Hilhorst
Peter Hilhorst Nieuws 31 jan 2021
Leestijd: 2 minuten

Aiways U5 vs. Volkswagen ID.4: Chinese start-up versus een Duitse gigant

Kan een ambitieuze jongeling de langverwachte elektrische SUV van een machtige reus bedreigen? Ofwel de Aiways U5 versus de Volkswagen ID.4.

Fotografie: Martijn Bravenboer

Met zijn aanlokkelijke prijs is de Aiways U5 in elk geval interessant. Voor 41.850 euro levert het merk een 204 pk en 310 Nm sterke elektromotor in combinatie met een accupakket dat een netto-inhoud heeft van 63 kWh. Daarmee is een actieradius van 400 kilometer haalbaar volgens de WLTP. Bij het vertrouwde Volkswagen is de ID.4 vanaf 47.340 euro leverbaar met eveneens 204 pk en 310 Nm. De achterwielaangedreven ID.4 1st heeft een accupakket met een bruikbare capaciteit van 77 kWh om tot een actieradius van 501 kilometer te komen.

Hamerhaai

De ruim tien centimeter langere Aiways U5 ziet er naast de Volkswagen ID.4 traditioneler gestileerd uit. Een echte SUV met strakke lijnen en een soort van hamerhaai-achtige frontpartij, terwijl de kont aan Koreaanse SUV’s doet denken. De Volkswagen maakt visueel duidelijk onderdeel uit van de elektrische brigade die met de ID.3 werd afgetrapt. De windtunnel was zijn designer.

Aiways U5

Chinees-Duitse knoppen

Aiways maakt in het interieur zichtbaar gebruik van Duitse toeleveranciers Stuurkolomstengels, buitenspiegelverstelling en de knopjes op het stuurwiel kennen we uit oudere VAG-auto’s. Dat ziet er allemaal keurig uit, maar de afwerking is alleen grof. Er zijn nog updates nodig om het multimediasysteem te laten functioneren. Apple Carplay werkt bijvoorbeeld nog niet. Over software-uitdagingen kunnen ze bij Volkswagen meepraten, want die zorgden ervoor dat de ID.3 verlaat op de markt kwam. De ID.4 heeft bij zijn introductie wel de gewenste smartphone-connectiviteit en een multimediasysteem dat goed, maar niet feilloos werkt.

subsidie
(Afbeelding: Martijn Bravenboer/Autovisie)

Bedreiging?

De basis van de Aiways is dus aantrekkelijk, want de U5 is aardig vormgegeven en is ontzettend ruim. Maar is hi daarmee ook een bedreiging voor de Volkswagen ID.4? Lees de volledige test met alle praktijkcijfers, over laadcapaciteiten en het verbruik, die je moet weten in Autovisie Magazine nummer 2, dat nu in de winkel ligt.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.