Aiways U5 nu ook interessant voor de caravantrekker

De Aiways U5 kon tot voor kort niets aan de haak slaan door door de afwezigheid van een trekhaak. Dat euvel is nu opgelost en dus is de Chinese elektro-SUV ook een optie voor caravantrekkers.

Het meldt namelijk dat het een trekhaak heeft toegevoegd aan de optielijst van de U5. Daarmee is het mogelijk om tot 1500 kilogram aan de haak te slaan. Redelijke cijfers voor een elektro-auto, al is het iets minder dan men begin dit jaar aan Autovisie beloofde. Destijds sprak het over een maximaal trekgewicht van 1800 kilogram.

Afneembare trekhaak

Aiways gaat de trekhaak uiteraard in alle actieve markten leveren. Mensen die al een Aiways U5 rijden, kunnen de trekhaak bestellen en laten monteren bij een servicepartner van de fabrikant. Dat is in dit geval Profile. In dat geval krijgen mensen dus een afneembare trekhaak, maar die doet qua prestaties niet onder voor een vast exemplaar, zo meldt het bedrijf.

In de dubbeltest zetten we de U5 al eens tegenover de Volkswagen ID.4. Foto: Martijn Bravenboer

De fabrikant geeft zelf ook toe dat het trekken van aanhangers en caravans een effect heeft op het bereik van de U5. Het eerste model van Aiways heeft een WLTP-bereik van 400 kilometer, maar daar blijft in de praktijk nog 330 kilometer van over. Op de vaste normronde van Autovisie, een gevarieerd traject van 100 kilometer met alle mogelijke snelheden, realiseerde de U5 begin dit jaar een verbruik van 20,9 kWh per 100 kilometer. Dat correspondeert met een bereik van 301 kilometer, in het gunstigste geval.

Aiways U6 doet een beetje Polestar en Tesla

Coupé-SUV

Aiways is overigens voornemens om een tweede elektro-SUV naar Europa te halen. Die draagt de naam U6 en is, jawel, een coupé-SUV. Over specificaties deelt de autobouwer nog niets, maar we weten al wel dat de U6 op hetzelfde MAS-platform als de bekende U5 komt te staan. De elektrotechniek zal dus redelijk bekend zijn, maar mogelijk kiest Aiways voor een krachtigere configuratie voor de optisch dynamischere U6.