Op de autoshow in Frankfurt toonde BMW de nieuwe Concept 4. Het opvallendst aan deze auto was de gigantische nierpartij aan de voorkant. BMW's eigen Adrian van Hooydonk legt uit waarom hiervoor gekozen is.

BMW Concept 4


Na de schok die we te verwerken kregen toen BMW de gigantische nieren van de nieuwe 7 Serie toonde, liet het merk snel weten dat we dit soort dingen vaker konden verwachten. Volgens de Duitse autofabrikant was het onderdeel van de nieuwe designstrategie. Daarin stond simpelweg: 'hoe groter de auto, hoe groter de nieren'. Maar als dat waar is, waarom heeft de 4 Concept dan nog grotere nieren? Adrian van Hooydonk, hoofd design bij BMW, doet een poging deze keuze uit te leggen aan Autovisie.

Uitdrukkelijk design

"Het is een sportieve coupé, en per definitie moeten dit soort auto's een erg uitdrukkelijk design hebben. Dat zie je niet alleen aan de neus, maar rondom de hele auto. Er zijn weinig lijnen of elementen, het is een heel clean design. Dat zorgt ervoor dat elk element dat je wel gebruikt een veel grotere rol speelt. Die lijn willen we doorzetten naar andere modellen."

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!

Nu gaat het hier gelukkig nog om een conceptmodel en is het aannemelijk dat de grote nieren niet op het productiemodel terug te vinden zijn. Het opvallende design is in dit geval vooral gedaan om aandacht te trekken en reacties te peilen. En dat doet het zeker. Hetzelfde geldt voor de 7 Serie. Met de luxe zakensedan flikte BMW hetzelfde kunstje. Al veranderde BMW weinig aan het formaat van de nieren tussen het conceptmodel en het uiteindelijke productiemodel.

Opvolgers

Volgens Van Hooydonk is ook dat prima te verklaren. "Het was onderdeel van de opdracht. Mensen vonden de auto al goed, maar ze bleven herhalen dat de opvolgers erg veel leken op hun voorgangers. Voor hen was er dus geen reden om een nieuwe aan te schaffen. Nu is de 7 Serie iedereen opgevallen en is de productie enorm gestegen."

BMW 7 Serie


Over het geheel gezien denkt de designbaas dat ze met het nieuwe design een goede kant op gaan. Hij erkent dat de trouwe BMW-fans zich niet altijd even positief uitlaten over de keuzes die gemaakt worden, maar hij interpreteert dat als iets positiefs. "Ik denk dat we echt verbonden zijn met deze mensen op een emotioneel niveau. En ja, ik weet dat er een discussie met de fans kan ontstaan omdat ze van iets houden dat je nu alweer aan het veranderen bent."

Succesvol

Die veranderingen zijn volgens hem ook hard nodig. Zeker nu de concurrentie in de markt erg sterk is. Het maken van veranderingen wanneer je succesvol bent is vele malen moeilijker dan wanneer dat succes al voorbij is. Op dat moment ben je namelijk te laat en eisen mensen dat je veranderingen gaat maken. Van Hooydonk geeft aan dat je dan in paniekmodus zit, en dat moet je niet willen.

En nu we het toch over de grote grille van nieuwe BMW's hebben, de aankomende volledig elektrische SUV, de iNext, wint het wellicht van de anderen op formaat. Ook hier gaat het nog om een conceptmodel, maar de nieren beslaan zo'n beetje de hele neus van de auto.

BMW iNext