Retourtje Groningen-Maastricht peulenschil voor Mercedes EQS
Een retourtje Groningen-Maastricht of een rondje Nederland. Volgens Mercedes-Benz doet de fonkelnieuwe EQS dat makkelijk op één acculading. Hij heeft namelijk een officiële actieradius van 770 km!
Groningen en Maastricht liggen, rijdend over de snelweg, 336 km uit elkaar. Met een opgegeven range van maximaal 770 km is heen en weer rijden een eitje voor Mercedes’ elektrische limousine. Ook een rondje Nederland, van Amsterdam via Groningen naar Eindhoven, om via Vlissingen weer in de hoofdstad te eindigen, moet op één acculading mogelijk zijn. Daartoe heeft de EQS een 107,8 kWh groot accupakket aan boord. Mede dankzij zijn ongekend lage cW-waarde van 0,20 en intelligente regeneratie van remenergie gaat de limousine efficiënt met zijn energie om.
Intelligent
Voor het laden van de batterij door regeneratief remmen heeft de bestuurder van de Mercedes verschillende mogelijkheden. Naast dat je de functie uit kunt zetten, zijn er de standen Normal, Increased en Intelligent. In de ‘i’-standen kun je volgens het bekende one-pedal-drive rijden. In het display krijg je te zien hoeveel energie wordt teruggewonnen. Met ingesteld navigatiesysteem houdt de techniek rekening met de route. Zo wordt geanticipeerd op bochten, rotondes en hoogteverschillen. Afhankelijk van de rijstand bedraagt de actieradius 700 tot de genoemde 770 km.
Tot 200 kW snellladen
Voor wie het rondje Nederland na de finish in Amsterdam toch liever in Maastricht afsluit, kan via een snellader in 15 minuten 300 km aan actieradius laden. Daartoe beschikt de EQS over een 200 kW-laadsysteem. De on-boardcharger kan standaard tot 11 kW laden. Optioneel is een 22 kW on-boardcharger leverbaar.
Vermogen EQS 580
De EQS debuteert als vierwielaangedreven EQS 580. Hij heeft zowel op de voor- als achteras een elektromotor, die een systeemvermogen leveren van 385 kW. De limousine is in staat een begrensde topsnelheid te bereiken van 210 km/h te halen en de sprint 0-100 km/h in 4,3 tellen af te ronden. De EQS komt er ook met louter achterwielaandrijving. Het vermogen bedraagt dan 245 kW. Het verschil in vermogen zie je terug in het sprintcijfer, dat in de ‘basisversie’ 6,3 tellen in beslag neemt.
Waar onthult Mercedes de EQS?
Mercedes-Benz zit nog volop in de introductiecampagne van de elektrische limousine. Pas op 15 april trekt de fabrikant het doek van de aerodynamisch gevormde koets. In het Duitse Sindelfingen rollen de eerste exemplaren al een dikke week van de band. Mercedes maakt de elektro-limousine parallel aan zijn andere toplimousine, de S-Klasse. Vanuit Hedelfingen wordt de aandrijflijn aangeleverd. Voor het merk is de EQS het eerste type dat over een compleet nieuwe architectuur beschikt dat specifiek voor de elektrische modellen is ontwikkeld. Op de basis komen naast de EQS, de EQS SUV en de EQE.
Lees ook:
Ook interessant
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste