Actieradius Kia e-Niro valt wat lager uit
Door een fout in het WLTP-homologatieproces van de nieuwe volledig elektrische Kia e-Niro valt de actieradius van het model iets lager uit.
Prullenbak
Kia communiceerde voorheen 485 kilometer range voor de e-Niro met 64 kWh-batterij. Voor de 39,2 kWh-batterij was dat 312 kilometer. Deze waardes kunnen de prullenbak in. Volgens Kia heeft de toezichthoudende instantie per abuis een incorrecte testmethode voor de actieradius voorgeschreven en de resultaten daarvan goedgekeurd.
Stadscyclus
De e-Niro – te bestellen vanaf 42.150 euro – is simpelweg te lang op de stadscyclus van de WLTP-testprocedure getest, met lagere snelheden en minder energieverbruik. Hierdoor was de berekende actieradius in de volledig elektrische modus te groot. Dit alles kwam aan het licht bij homologatiewerkzaamheden van Kia voor een ander nieuw – nog onbekend – elektrisch model.
Gecombineerde actieradius
Volgens de correcte WLTP-test komt de gecombineerde actieradius van de Kia e-Niro met 64 kWh-batterij uit op 455 kilometer (-30 kilometer). Die van de versie met 39,2 kWh-batterij bedraagt nu officieel 289 kilometer (-23 kilometer).
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom dit de slechtste ode aan de BMW M1 ooit is
-
Occasionmarkt: meer hybrides, lagere prijzen
-
Zoveel? Dit is hoeveel motoren alle BMW M-modellen krijgen
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’