Actieradius Kia e-Niro valt wat lager uit
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fkia-e-niro-grijs-1.jpg)
Door een fout in het WLTP-homologatieproces van de nieuwe volledig elektrische Kia e-Niro valt de actieradius van het model iets lager uit.
Prullenbak
Kia communiceerde voorheen 485 kilometer range voor de e-Niro met 64 kWh-batterij. Voor de 39,2 kWh-batterij was dat 312 kilometer. Deze waardes kunnen de prullenbak in. Volgens Kia heeft de toezichthoudende instantie per abuis een incorrecte testmethode voor de actieradius voorgeschreven en de resultaten daarvan goedgekeurd.
Stadscyclus
De e-Niro – te bestellen vanaf 42.150 euro – is simpelweg te lang op de stadscyclus van de WLTP-testprocedure getest, met lagere snelheden en minder energieverbruik. Hierdoor was de berekende actieradius in de volledig elektrische modus te groot. Dit alles kwam aan het licht bij homologatiewerkzaamheden van Kia voor een ander nieuw – nog onbekend – elektrisch model.
Gecombineerde actieradius
Volgens de correcte WLTP-test komt de gecombineerde actieradius van de Kia e-Niro met 64 kWh-batterij uit op 455 kilometer (-30 kilometer). Die van de versie met 39,2 kWh-batterij bedraagt nu officieel 289 kilometer (-23 kilometer).
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze bizarre GMC Hummer EV kan je gewoon in Nederland kopen
-
Positieve trend in verkoop occasions
-
Waarom je nu niet de handrem van je auto moet gebruiken
-
Chinese Cybertruck-concurrent wordt klaargestoomd voor Europa
-
Op zoek naar Aliens in Area 51 met een Hyundai Santa Cruz
-
Waarom ons nieuwsbericht over de Toyota Sport Crossover zo kort is
-
De goedkoopste elektrische auto van Toyota komt in 2024
-
Covermodel: Triumph Dolomite – Achterwaartse vooruitgang
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mercedes EQE
-
Ruzie met de buren? Dan is deze Hummer de ideale auto voor jou
-
Verkoopcijfers 2023 – Dit merk verkocht in Nederland 13.000 procent meer auto’s
-
Met deze auto wordt Alpine weer belangrijk op het circuit