De nieuwe Track25-strategie van McLaren borduurt voort op de Track22-strategie die het merk in 2016 aankondigde. Tussen nu en 2025 introduceert McLaren 18 nieuwe auto's, waarvan alle 'volumemodellen' over hybridetechniek zullen beschikken.

McLaren Senna Victory Grey 2


We gaan onder meer een nieuwe Sports Series zien (nu 540C, 570S en 570GT), een opvolger van de 720S (Super Series) en een nieuwe P1. Dat is overigens niet de BP23 die over enige tijd op de markt komt. Dat is een opvolger van de legendarische McLaren F1 en komt naast de Senna bovenaan het leveringsprogramma te staan. McLaren zegt dat de Sports Series en Super Series allemaal hybridetechniek zullen krijgen, maar dat een aantal gelimiteerde topmodellen, zoals nu bijvoorbeeld de Senna, mogelijk alleen verbrandingsmotoren krijgen.

Groeien naar 6000 per jaar

Vorig jaar verkocht McLaren zo'n 3400 auto's. Dat aantal moet in 2025 gegroeid zijn naar ongeveer 6000 per jaar. Met de Track25-strategie is zo'n 1,2 miljard pond gemoeid (ruim 1,3 miljard euro). De productie van McLaren blijft in Woking. Het eerste model van de nieuwe generatie 570S zal daar in 2020 van de band rollen, waarschijnlijk niet langer met een V8, maar met een twinturbo V6 en een elektromotor. De 720S krijgt in 2022 een update en zal dan mogelijk ook van hybridetechniek worden voorzien.

Inzetten op gewicht

Op technologiegebied zet McLaren heel duidelijk in op gewicht. Het merk wil de lichtste supersportwagens leveren die er zijn en investeert 50 miljoen pond (ruim 56 miljoen euro) in het Composites Technology Centre in het Engelse Yorkshire. Daarbij zegt de fabrikant te werken aan semi-autonome functies. McLaren wil het bijvoorbeeld mogelijk maken dat zijn modellen zelfstandig de toptijd van McLaren-coureur Fernando Alonso op een circuit kunnen narijden. De man of vrouw achter het stuur kan dan meekijken wanneer de auto accelereert of remt, welke lijn hij neemt en daarvan leren.

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!