Revolutie! Iedere autofabrikant laat dat woord wel een paar keer per jaar over de lippen glijden. De ene nieuwe feature is nog vernieuwender en baanbrekender dan de ander.  Echter blijkt het in de praktijk meer dan eens behoorlijk tegen te vallen.

Citroën beloofde nog maar kort geleden de autowereld te zullen wakker schudden met een nieuw en revolutionair veringsysteem. Hoe dit precies gaat werken, houdt het Franse merk nog even voor zich. Hier een aantal voorbeelden van fabrikanten die hun beloftes in ieder geval niet waar konden maken.

Hi-way Hi-Fi van Chrysler

hiway hifi


Het zijn de jaren vijftig en de langspeelplaat viert hoogtij. Chrysler denkt hier slim op in te spelen door een soort voorloper van de cd-speler in auto’s uit te vinden. Helaas bleken er nogal wat mankementen in het systeem te zijn geslopen. Zo betekende een drempel of een grindpad het einde van je gekoesterde stukje audio. Lp’s en beweging vormen nou eenmaal geen gelukkig huwelijk. Tevens moesten de platen speciaal geprepareerd worden en bleek het onmogelijk om het systeem te repareren. Na een jaar staakte Chrysler het project al weer.

Wrist Steering wheel van Ford en de knuppel van Saab

Ford-Twist-Steer


Saab joystick


Ook zo’n last van dat ellendige stuur in je auto? Waarschijnlijk niet. Toch besloten de knappe koppen van Saab en Ford dat het hopeloos achterhaalde stuurwiel nodig aan vervanging toe was. Ford bedacht halverwege de jaren vijftig een soort boemerang met wieltjes eraan. Saab kwam met een stuurknuppel (zie boven). De alternatieven bleken levensgevaarlijk te zijn en werden gelukkig vlak voor de productiefase gecanceld.

Voice-Control

image_1


Het werd vlak na de millenniumwisseling geïntroduceerd en nog steeds zijn er maar weinig merken waarbij het systeem naar behoren werkt. Als je de thuisbestemming in je navigatie probeert in te spreken, is de kans nog steeds groot dat je vervolgens een pizzeria uit Lutjebroek aan de lijn krijgt.

Kent u nog voorbeelden van dergelijke gefaalde innovaties? Laat het ons dan weten.