600 maal Lamborghini Aventador LP780-4 Ultimae
Met 780 pk is de Lamborghini Aventador LP780-4 Ultimae de sterkste Aventador ooit. Maar dat is niet de hoofdreden waarom de uitzwaai-editie van de Aventador als ‘ultiem’ wordt betiteld.
Aan het einde van de levenscyclus van de LP700-4, die in 2011 verscheen en vijf jaar bleef, bracht Lamborghini de tot 1100 stuks gelimiteerde SV. Kort daarna kwam de opgefriste Aventador die zich S noemde. En met het einde van die productiecyclus in zicht, verscheen opnieuw een limited edition, de SVJ. Lamborghini maakt er iets meer dan 1800 stuks van. Maar voor wie dacht dat die bruut uitziende SVJ de ultieme Aventador-uitvoering is, heeft het mis. De Italianen komen nu dus met de Ultimae.
Verdeeld over Coupé en Roadster
Net als de eerdere SV en SVJ een strikt gelimiteerde uitgave, maar dit maal in een geringe oplage. Lamborghini bouwt er slechts 600, net zoveel als van de Aventador SV Coupé. Maar het productievolume is nu verdeeld over twee carrosserievarianten. Van de coupé verschijnen er 350. Van de Roadster maakt de fabrikant er, zoals het bij de SV en SVJ ook deed, exact 100 minder. Dat brengt het productievolume van de LP780-4 Roadster op 250 exemplaren.
Lamborghini viert mijlpaal voor verre van exclusieve Aventador
Lichter dan de S
Naast het verschil in oplage is er een verschil in dak, uiteraard. Maar op motorisch vlak zijn de twee gelijk. Centraal in het frame hangt een 6,5 liter V12-motor. Waar de krachtigste Aventador momenteel 770 pk levert, komt de LP780-4 Ultimae op precies 780 pk. Het zorgt voor een sprinttijd 0-100 km/h in 2,8 tellen. De 200 km/h staat na 8,7 seconden op de teller. De topsnelheid van de Coupé ligt hoger dan die van de Roadster, hij haalt 355 km/h. Het zijn prestaties van het SVJ-niveau. Toch heeft de LP780-4 Ultimae de elegantie van de Aventador S. Een grote achtervleugel ontbreekt. Hij is ook lichter dan de S-uitvoering. De rond een carbon fiber monocoque gebouwde supercar weegt 1550 kg en is daarmee 25 kg lichter. In vergelijking met de SVJ zorgt het hogere vermogen voor een gelijke kg/pk-verhouding, die uitkomt op 1,98 kg/pk. De LP780-4 Ultimae beschikt onveranderd over de zware vierwielaandrijving en vierwielbesturing.
Bruut, maar elegant
Lamborghini geeft aan dat het onderstel van de LP780-4 Ultimae opnieuw afgestemd is om de uitvoering een uniek karakter te geven. Niet alleen technisch, zoals Lamborghini Dynamic Steering (LDS) op de vooras en hergeprogrammeerde stabiliteitscontrole, maar ook aerodynamisch. De LP 780-4 Ultimae komt met een eigen bumperontwerp (achterste exemplaar is ook lichter) en hertekende luchtstroomopeningen vóór en achter voor de dag.
Trouw aan twaalfcilinder
Met de Aventador LP780-4 Ultimae brengt Lamborghini opnieuw een ode aan de V12-motor. Het is niet de laatste maal dat de Italianen een sportwagen met V12-krachtbron lanceren. Binnenkort presenteert het merk een few-off supercar in de geest van de Countach. Ook daarin hangt de twaalfcilinder, zij het in een geëlektrificeerde vorm.
De Aventador LP 780-4 Ultimae komt binnenkort op de markt. De fabrikant biedt de auto niet in China, Zuid-Korea, Vietnam, Brazilië en Chili aan.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!