De 911 Targa Exclusive Edition die tijdens de AutoRAI 2015 zijn werelddebuut beleefde, is een creatie van Porsche Exclusive. Het is een voorbeeld van wat de afzonderlijke business unit de Porsche-klanten te bieden heeft als het gaat om personalisering en individualisme. We leggen de Christian Heck, projectleider Special Vehicles van Porsche Exclusive vijf vragen voor.

Hoe bijzonder is de 911 Targa Exclusive Edition?

"We bouwen er vijftien en die zijn uitverkocht. Een zestiende komt er niet. Ook al vraagt een klant om eenzelfde exemplaar, dan maken we hem niet. Wij doen geen kopieën van een limited edition. Vandaar dat we altijd elementen toevoegen die voor het unieke karakter van een gelimiteerde serie zorgen."

Is er een toenemende vraag naar het personaliseren van auto’s?

"Ja, vooral in het premiumsegment. We zien bij Porsche Exclusive een sterke groei. We schenken meer aandacht aan het personaliseren door showrooms in te richten en de mogelijkheden in brochures op te nemen. Zodoende weten klanten wat er mogelijk is."

Ziet u dat de smaak van de klant verandert?

"Vooral als het om kleur gaat, zie je een grote verandering. Enkele jaren geleden was zwart populair. Toen wit en nu ligt de focus op blauw. De vraag naar historische tinten stijgt."

Grijpt u wel eens in als blijkt dat de klant een wel heel bijzondere smaak blijkt te hebben?

"Nee, smaak is persoonlijk. We geven uiteraard wel advies, maar de koper is de designer van zijn auto."

Welke Porsche-klanten besteden de meeste aandacht aan Porsche Exclusive?

"De grootste vraag komt van 911 Turbo-klanten. Dat zijn personen die veel tijd nemen om hun nieuwe auto samen te stellen en dus heel breed kijken om een persoonlijk tintje aan hun auto te geven. Maar vrijwel alle auto’s beschikken wel over een optie van Exclusive, zoals de gestikte Porsche-schilden in de hoofdsteunen."