Niemand binnen Porsche kan het zich nog voorstellen, een leveringsprogramma zonder Cayenne. De derde generatie is aanstaande en dat had niemand dik vijftien jaar geleden kunnen voorspellen.

DSC07401xDSC07401x


Volgend jaar is het zover. Dan stelt Porsche de derde generatie voor. De SUV is in vergelijking met de huidige editie compleet nieuw, al zal dat aan de buitenzijde niet direct zichtbaar zijn. Designbaas Michael Mauer en zijn team hebben echter ook een nieuwe carrosserie getekend. De ontwerpstijl is een evolutie van het bestaande design, maar kenmerkt zich door minder lijnen en grotere gladde oppervlakken en scherpe lijnen.

DSC07443xDSC07443x


Langere daklijn

De nieuwe editie ziet er forser uit. De daklijn lijkt langer door te lopen, waardoor de Cayenne zich duidelijker onderscheidt van de kleinere Macan. Op de achterklep zullen de slankere lichtunits met elkaar worden verbonden door een rode reflecterende lichtstrip, dat sinds de introductie van de Panamera deel uit maakt van Porsches designstijl.

Grondig herzien

De nieuwe Cayenne is ontwikkeld rond de nieuwe MLB-architectuur, wat feitelijk een grondig herzien platform van de bestaande Cayenne is. Voor de Audi Q7 en Bentley Bentayga gebruikt moederconcern Volkswagen de structuur al, terwijl het tevens de basis voor de volgende Volkswagen Touareg (2017) en de nieuwe Lamborghini Urus (2018) vormt. Het draagt een steentje bij aan de gewichtsreductie die de Porsche-techneuten voor de derde Cayenne hebben weten te bereiken.

DSC07752xDSC07752x


Lager wagengewicht

Mede dankzij het lagere wagengewicht neemt de efficiëntie van de benzine- en dieselmotoren, al dan niet met elektrificatie, toe. In navolging van de Panamera krijgt de Cayenne de beschikking over de nieuwe V6- en V8-blokken, inclusief de V8 Turbo.

DSC07442xDSC07442x


Bestseller

Voor Porsche is de Cayenne een belangrijk model. Ondanks dat de fabrikant de Macan aan het programma toegevoegd, dalen de verkoopcijfers niet. Afgelopen jaar wist Porsche exact 73.118 stuks af te zetten tegen 80.216 Macans. De grote SUV was sinds de lancering eind 2002 op een enkel jaar na constant het best verkochte model van de Stuttgartse autobouwer.

Foto's Wilco Blok