360 pk sterke Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered productieklaar
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F03%2FPeugeot-508-Peugeot-Sport-Engineered-p.jpg)
Nu de dealers van Peugeot de eerste exemplaren van de 508 PHEV aan het uitleveren zijn, maakt de fabrikant zich op voor de volgende stap. Wat dat is, is allang geen geheim meer. De Fransen introduceren de 508 Peugeot Sport Engineered. Eind dit jaar moet de 360 pk sterke sportsedan in de showroom staan.
Wanneer Peugeot de 508 Peugeot Sport Engineered bij de dealers aflevert, is het alweer ruim anderhalf jaar geleden dat de sportsedan met stekkeraansluiting voor het eerst werd getoond. Zijn komst, nota bene door Autovisie-redacteur Sjoerd van Bilsen in de allereerste video (wereldwijd) over de 508 wereldkundig gemaakt, stond toen al direct voor eind 2020 gepland. De autobouwer legde eerst de focus op de reguliere stekkerversies voordat het met het meest sportieve model komt.
Licht gecamoufleerd
De fabrikant stuurt voor het eerst sinds de onthulling van de sedan op de autosalon van Genève in 2019 een nieuw setje foto’s de wereld in. De auto is weliswaar nog gecamoufleerd, zij het heel licht. Wat opvalt is dat de 508 Peugeot Sport Engineered zijn specifieke design behoudt. Alleen de kleine vleugeltjes op de C-stijl zijn toch echt verdwenen. Gebleven is ook de krachtcentrale. De Fransen geven de 508 Peugeot Sport Engineered een viercilinder benzinemotor en twee elektromotoren.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F03%2Fpeugeot-508-Peugeot-Sport-engineerd-ddsa.jpg)
Extra vermogen
Het bereikte vermogen van de aandrijflijn gaf Peugeot in eerste instantie niet op. Het merk sprak louter over het prestatieniveau, dat vergelijkbaar was met dat van een benzinemodel met 400 pk sterke motor. Autovisie ontdekte al voor de onthulling van het topmodel op de Zwitserse autoshow dat Peugeot tot een systeemvermogen van 350 pk was gekomen. Dat Peugeot dat zelf niet communiceerde, blijkt nu logisch. De auto was op dat moment nog in ontwikkeling. De technici hebben inmiddels wat extra paardenkrachten en kilowatts uit de geëlektrificeerde aandrijflijn weten te halen. Autovisie achterhaalde al begin dit jaar dat de vierwielaangedreven 508 Peugeot Sport Engineered 360 pk zal leveren, tien peekaa meer dan gepland.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F03%2Fpeugeot-508-Peugeot-Sport-engineerd-ac.jpg)
Topsnelheid
Voor het studiemodel uit maart 2019 gaf Peugeot een vermogen van 200 pk op voor de viercilinder turbomotor. De voorste elektromotor had 110 pk en de achterste elektromotor 200 pk. Daarmee sprint de 508 Peugeot Sport Engineered in 4,3 seconden van stilstand naar 100 km/h, en heeft de auto 2,5 tellen nodig om van 80 tot 120 km/h te komen. De topsnelheid is 250 km/h.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F03%2FPeugeot-508-Peugeot-Sport-Engineered-p.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Rekeningrijden: met deze 3 tips ben je zo goedkoop mogelijk uit
-
Mazda CX-60 ook verkrijgbaar met deze dieselmotoren
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Volkswagen ID.Buzz
-
Vakantie met de auto? Nederlanders twijfelen door prijs van benzine
-
Deze occasion wil je: McLaren 570S, ‘alsof je in de supermarkt loopt met een pinloze handgranaat’
-
Novitec haalt nóg meer vermogen uit Ferrari SF90 Stradale
-
Deze one-off Renault 5 komt recht uit een Disneyfilm
-
Nieuw Chinees automerk BYD komt naar Nederland
-
Met deze 5 auto’s van tractormerken mag je wél op de snelweg
-
Max Verstappen is het gezicht van de Honda e Limited Edition
-
Door deze primeur moet het wat veiliger worden op de weg
-
Zien: Saab leeft! Allereerste editie nationaal evenement