Het aantal oude dieselauto's op de Nederlandse wegen is de afgelopen jaren flink afgenomen. Sinds 2010 is de afname 67 procent, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek woensdag.

In de vier grote steden staan dit jaar nog in totaal 17.000 oude diesels geregistreerd. De grootste daling werd gemeten in Utrecht (79 procent), maar ook in Amsterdam (64 procent), Rotterdam (75 procent) en Den Haag (66 procent) rijden veel minder oude diesels dan zes jaar geleden.

Milieuzones

De daling is onder meer te danken aan maatregelen die drie van de vier grote steden troffen om het gebruik van dieselauto's van voor 2001 terug te dringen. Utrecht en Rotterdam stelden een milieuzone in, waarmee de oude diesels uit delen van de stad werden geweerd. Behalve door de milieuzones werden automobilisten in Utrecht en Rotterdam ook met een sloopregeling aangemoedigd hun oude diesel af te danken. Ook Den Haag kwam inwoners die bereid waren hun oude wagen te slopen financieel tegemoet.

Verheugd

Milieudefensie reageerde woensdag verheugd op de CBS-cijfers. ,,Hieruit blijkt dat de milieuzone helpt om het wagenpark te verschonen. Dat is goed nieuws voor onze gezondheid. Vieze diesels horen thuis in het museum", aldus de organisatie.

LPG

Het CBS constateerde vorig jaar al dat het aantal klassiekers met een dieselmotor aan het dalen was. Ten opzichte van het jaar ervoor daalde het aantal dieselauto's met 28%. Het aantal oldtimers met een LPG-installatie nam in dezelfde periode met ruim 36% af. Het Nederlandse wagenpark telde toen bijna 300.000 personenauto’s van 25 jaar of ouder, veertienduizend minder dan begin 2014.