Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 9 aug 2022
Leestijd: 2 minuten

Maximumsnelheid binnen bebouwde kom naar 30 km/h?

Het verlagen van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom voelt voor sommigen wellicht een beetje als betutteling. Toch is het volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) een goed idee.

Wanneer automobilisten en motorrijders langzamer rijden binnen de bebouwde kom, komt dit de veiligheid ten goede. Desondanks is de organisatie niet voor het afschaffen van de 50 kilometer per uur wegen.

50 kilometer per uur wordt de uitzondering

VVN wil net als meerdere gemeentes dat een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur de norm wordt. Momenteel is 30 kilometer per uur de uitzondering binnen de bebouwde kom. De organisatie wil dat dit omdraait en 50 kilometer per uur de uitzondering wordt. De wegbeheerder moet dan eerst laten zien dat het verantwoord is om de maximumsnelheid 20 kilometer per uur te verhogen op een bepaalde weg.

Strengere controle op maximumsnelheid in België

De wegen waar wel 50 kilometer per uur geldt als maximumsnelheid, moeten volgens de VVN aan bepaalde COW-richtlijnen voldoen. Zo pleit de organisatie voor een fysieke scheiding tussen gemotoriseerd en niet-gemotoriseerd verkeer.

Verlaging maximumsnelheid zorgt voor minder dodelijk slachtoffers

In Oslo en Helsinki hebben ze al dergelijk systeem. In 2019 vielen er voor het eerst geen dodelijke slachtoffers in het verkeer in de steden. Er wordt in de Scandinavië wel een stuk minder gefietst dan in Nederland.

(Afbeelding: Unsplash)

Toch zou een verlaging van de maximumsnelheid ook hier de veiligheid ten goede komen, zowel voor voetgangers, fietsers als andere kwetsbare verkeersdeelnemers. Als een voetganger aangereden wordt met een snelheid van 30 kilometer per uur, is de overlevingskans 95 procent. Dat is 10 procent hoger dan bij 50 kilometer per uur. Dit blijkt uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

Vijf redenen waarom de maximumsnelheid van 100 km/h (niet) prima is

Verschillende gemeentes, waaronder Amsterdam en Rotterdam, zijn voorstander van het verlagen van de maximumsnelheid. De uiteindelijk beslissing neemt het bestuur van ons land, de Tweede Kamer en het kabinet.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.