Wel ja, anders doe je met een Rolls-Royce mee aan de Dakar-rally. Of zet je een Aston Martin op spillebandjes voor de Rally van Zweden. Race- en rallywagens zijn er in alle soorten en maten, maar sommige doen de wenkbrauwen fronsen. Je zou ze simpelweg niet op de baan of de rallyproef verwachten, omdat hun basis zo onwaarschijnlijk is. Hier een paar voorbeelden. Weten jullie er nog meer?

BTCC_1BTCC_1


Volvo 850 Estate Super Touring Car

‘The usual suspect’ als het op ongewone raceauto’s aankomt. Volvo en Tom Walkinshaw Racing ontwikkelden de 850 Estate voor het British Touring Car Championship (BTCC) en werden er in 1994 achtste mee in het constructeurskampioenschap (met onder meer Jan Lammers achter het stuur). In 1995 stapte Volvo over op de 850 sedan, vooral omdat de Estate door gewijzigde BTCC-regels niet meer competitief zou kunnen zijn.

18n5lomhnvcggjpg18n5lomhnvcggjpg


Rolls-Royce Corniche

Begin jaren tachtig sloten twee Fransen tijdens een etentje een weddenschap af. De ene, rallycoureur Thierry de Montcorgé, vond dat je prima de Dakar-rally kon rijden in een Rolls-Royce. Dus haalde hij Christian Dior binnen als sponsor en bouwde hij een Corniche Coupé om tot woestijnmonster. Het apparaat – met een 4WD-systeem van een Toyota Land Cruiser en een V8 van Chevrolet – reed de rally uit, maar werd halverwege gediskwalificeerd.

2016-toyota-prius-gt300-racecar-debuts-in-tokyo-as-otherworldly-as-expected-video-photo-gallery_32016-toyota-prius-gt300-racecar-debuts-in-tokyo-as-otherworldly-as-expected-video-photo-gallery_3


Toyota Prius GT300

De muisgrijzer dan grijze hybride van Toyota verwacht je niet op het circuit. Zeker niet met een dike 3,4 liter V8 aan boord waar een amechtige 1,8 liter viercilinder hoort te liggen. Vooruit, deze Pruis – die uitkomt in de Japanse Super GT-serie – is nog steeds een hybride, maar erg veel ijsberen zal hij niet redden met zijn 300 pk sterke (teruggetunede!) en midscheeps geplaatste achtcilinder.

History-Photo-65History-Photo-65


Morgan Aero 8 GT3

Een Morgan op het circuit? Dat moet een vergissing zijn. Zo’n ding is deels van hout en heeft plaatwerk dat met negentiende-eeuws gereedschap in de juiste vorm wordt geslagen en gerold. Nou, niet deze Aero 8 GT3! De racer combineert een klassieke carrosserievorm met modern koolstofvezel en een 440 pk leverende 5,0 liter V8 van BMW. Wat dan wel weer erg traditioneel Brits is? De Morgan klinkt als een langsrazende Spitfire.

ferrari_308_gtb_group_b_michelotto_1ferrari_308_gtb_group_b_michelotto_1


Ferrari 308 GTB Group 4

Goed, Porsche deed met de 911 ook mee aan het Wereldkampioenschap Rally, maar dat Ferrari ook de paden op en de lanen in ging, is net iets vreemder. De ‘Magnum-Ferrari’, die gehomologeerd was voor Group 4, deed het vrij goed, maar kon uiteindelijk niet op tegen de vierwielaangedreven concurrentie. Ferrari ontwikkelde de extreme 288 GTO speciaal voor Group B, maar voordat de wagen in actie kon komen, werd de klasse verboden.

2011_Dacia_Duster_No_Limit_-_Pikes_Peak_058_93552011_Dacia_Duster_No_Limit_-_Pikes_Peak_058_9355


Dacia Duster

“Another one drives a Duster”, roept Dacia in een recente commercial. En dat klopt. Ook Jean-Philippe Dayraut, meervoudig winnaar van het Trophée Andros-ijsracekampioenschap, rijd er één. Toegegeven, erg veel heeft deze 850 pk sterke Duster natuurlijk niet meer te maken met de budget crossover van Dacia, maar dat kan ook niet anders. De machine komt uit in de Unlimited-klasse van de legendarische Pikes Peak-heuvelklim.

Schermafbeelding 2016-02-08 om 17.21.15Schermafbeelding 2016-02-08 om 17.21.15


Jaguar Mark VII M

Als je nu met een Jaguar XJ zou meedoen aan de rally van Monte Carlo maak je geen schijn van kans. In 1956 was dat echter anders, toen deze Jaguar Mark VII M de winst pakte in het legendarische evenement. En niet alleen dat, wonderwel was de Mark VII ook succesvol in de Amerikaanse NASCAR-serie en in het Britse toerwagenkampioenschap, waar de auto vier jaar achter elkaar de race op Silverstone won.

xx14axx14a


Aston Martin V8 Vantage

Rare jongens, die Finnen. De heren van Makela Auto Tuning hebben een Aston Martin V8 Vantage omgebouwd tot een rallyauto die voldoet aan de Group R-GT-regels van de FIA. De autosportorganisatie heeft die in 2011 geïntroduceerd, zodat ook GT-wagens nu mee kunnen doe aan rallywedstrijden. Erg gaaf, maar het ziet er natuurlijk niet uit, zo’n V8 Vantage op flinterdunne spijkerbanden.