22 miljoen dollar voor deze Aston Martin
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F1963-aston-martin-dp215-grand-touring-competition-prototype-1.jpg)
Deze Aston Martin DP215 Grand Touring Competition Prototype uit 1963 wordt naar verluidt – naast de eerder genoemde Ferrari 250 GTO – een grote klapper tijdens de veiling van RM Sotheby’s tijdens de Monterey Car Week in Californië. Hij gaat op 24 augustus onder de hamer en brengt naar verwachting 18 tot 22 miljoen dollar op.
Mulsanne Straight
Dat is een boel geld, maar je kijkt dan ook naar een wel heel speciale Aston Martin. Allereerst gaat het om een one-off, ontworpen door Works Aston Martin en ontwikkeld voor Le Mans. Daar reed deze Aston Martin in 1963 de 24-uurs race van Le Mans met achter het stuur Lucien Bianchi en Phil Hill. Op de befaamde Mulsanne Straight behaalde deze Aston Martin een snelheid van 198,6 mph, omgerekend 317,7 km/h, en er zat toen nog rek in. Uitzonderlijk snel voor die tijd.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F1963-aston-martin-dp215-grand-touring-competition-prototype-2.jpg)
Volbloed racer
De Aston Martin kwam uit in de Le Mans Prototype Class en liet zien waartoe Aston Martin in die periode in staat was. Het is een volbloed competitie-auto met maar één doel: racen. Dat de auto dat uitstekend kon, bewezen de rondetijden. De Aston Martin was per ronde zes seconden sneller dan de Ferrari 330 LMB die in dezelfde klasse reed en maar liefst 12 seconden sneller dan de Ferrari 250 GTO’s in de GT-klasse. Het leek een gelopen race. Helaas ging de versnellingsbak door het hoge koppel van de 4,0-liter zescilinder kapot en moest de DP215 na twee uur racen de handdoek in de ring gooien.
Hiduminium
De oorspronkelijke ontwerper Ted Cutting heeft vele jaren later nog geholpen met de restauratie van deze unieke auto. De auto heeft nog altijd zijn originele motor en een historisch correcte handgeschakelde vijfbak. Schade rijden is een kostbare aangelegenheid. Niet alleen omdat onderdelen custom made zijn, maar ook vanwege het materiaal. Deze Aston Martin DP215 Grand Touring Competition Prototype is namelijk gemaakt van Hiduminium, een superstijve variant van aluminium.
Lees ook:
Ook interessant
-
Meer dan 50% van de Nederlanders overweegt geen Chinese elektrische auto
-
Deze goedkope elektrische sportwagen koop je voor het geld van een Golf
-
Mercedes-AMG verliest langzaam zijn cilinders: de nieuwe GLC Coupé 43 en 63
-
Dit is de duurste elektrische occasion van Nederland
-
De toekomstige Nissan Micra als hot hatch!
-
Is de 911 S/T de duurste, puurste en lichtste Porsche?
-
Je raadt nooit de motor van deze caravan/camper-Volkswagen T1
-
Vaak krassen op je auto? Deze optie voorkomt ze, aldus Elon Musk
-
‘Goedkope’ Chinese concurrent Mercedes G-klasse kan varen!
-
De allereerste hybride is zuinig en koop je voor minder dan een elektrische fiets
-
Kabinet trekt 125 miljoen uit voor waterstof, dit zijn de plannen
-
Review SsangYong Torres – Te bestellen als je ‘m echt wil hebben