Tijanni van Groeningen
Tijanni van Groeningen Nieuws 21 apr 2022

20 duizendste Huracán rolt van de band af

Lamborghini heeft een mooie mijlpaal bereikt. De 20.000e Huracán is officieel een feit. Die eer wordt toebedeeld aan een mat grijze STO die voorbestemd is aan een Monegask.

De Lamborghini Huracán STO is de duurste Huracán ooit gemaakt. Het topmodel is volgens zijn makers een straatlegale raceauto door 640 pk, achterwielaandrijving en heel veel neerwaartse druk. Autovisie reed hem als enige Nederlandse medium op Italiaanse bodem in deze video.

2014 – heden

De Huracán werd in 2014 aangekondigd. De modellen gaan sindsdien als warme broodjes over de toonbank. Het produceren van alweer het 20 duizendste model is een testament aan de gigantische populariteit van de Huracán.

In totaal zijn er maar liefst 12 straatlegale varianten gebouwd van de Huracán. Daar blijft het echter niet bij. Er zijn ook drie versies in het leven geroepen die uitsluitend voor op het circuit bedoeld zijn en zelfs een editie die speciaal voor de Italiaanse politie is ontwikkeld. Hieronder zetten we alle varianten op een rijtje.

Versie Jaar
LP 610-4 2014 – 2019
LP 610-4 Spyder 2015 – 2019
LP580-2 2016 – 2019
RWD Spyder 2017 – 2019
Performante 2017 – 2019
Performante Spyder 2018 – 2019
EVO Coupe 2019 – heden
EVO Spyder 2019 – heden
EVO RWD 2020 – heden
EVO RWD Spyder 2021 – heden
STO Edition 2021 – heden
EVO Fluo Capsule 2021 – heden
Tecnica 2022
Bijzondere modellen (speciale edities, circuitversies etc.)
LP Polizia (610-4) 2014
LP 620-2 Super Trofeo 2015 – 2019
Super Trofeo EVO 2019 – heden
GT3 Race Car 2015 – 2019
Zhong 2015
LP Avio (610-4) 2016 – 2017

Schepje bovenop zijn voorganger

Dat de Huracán een groter succes is gebleken dan zijn voorganger mag duidelijk zijn. De Lamborghini Gallardo had een looptijd van maar liefst tien jaar, maar in die tijd zijn er ‘slechts’ 14.022 exemplaren gebouwd. Met zo’n verschil in productieaantallen is het geen gekke gedachte dat Lamborghini, exclusiviteit tegenwoordig minder hoog in het vaandel heeft staan dan voorheen. Denk daarbij ook aan de Urus waarvan er in 2021 alleen al meer dan 5 duizend verkocht werden.

Gallardo

Nog niet klaar

De Huracán wordt dus al acht jaar lang geproduceerd. Daarmee begint het einde van de ongeblazen V10 in zicht te raken. Toch introduceerde Lamborghini onlangs de Huracán Tecnica.

Tecnica

Deze versie is een stukje minder bruut dan de meest extreme straatlegale versie van de Huracán, de ‘Super Trofeo Omologata’. Deze versie moet namelijk de juiste balans vinden tussen gebruiksgemak en prestaties. In 2024 komt de opvolger van de Huracán. Wat duidelijk is, is dat het een stekkerhybride gaat worden.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.